De entree van de Crezéepolder na een zomerse dag

Gemeente bekijkt herschikking van prullenbakken

RIDDERKERK - Zwerfafval is een groeiende ergernis in Ridderkerk. Er is zichtbaar sprake van meer rommel die naast de vuilcontainers wordt geplaatst. Prullenbakken in recreatiegebieden zijn regelmatig overvol.

“In veel gebieden lijkt het of het lang duurt voordat er wordt opgeruimd” zegt PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk, die vorige week vragen stelde over het toenemende zwerfvuil. Wethouder Meij erkent dat er sprake is van meer rommel op straat. Dat heeft volgens hem alles te maken met de coronacrisis en veel mensen in Ridderkerk blijven. “Er zijn twee extra medewerkers ingezet om de bijplaatsingen op te ruimen” aldus de gemeentebestuurder. Wie rommel bij containers of volle bakken waarneemt, kan dit volgens de wethouder laten weten via de gemeente-app. Er wordt dan zo snel mogelijk op gereageerd. Volgens Rijsdijk wordt er op sommige plaatsen een tekort aan prullenbakken ervaren. Ook daar is volgens wethouder Meij oog voor. “We zijn momenteel aan het inventariseren waar prullenbakken veel of weinig worden gebruikt. Bakken die bijna altijd leeg zijn willen we naar plekken brengen waar ze meer gewenst zijn.”