Op straat achtergelaten ballonnetjes na gebruik van lachgas

Lachgasverbod in APV van Ridderkerk

RIDDERKERK - De gemeenteraad van Ridderkerk heeft dinsdagavond een strengere verbodsbepaling voor het gebruik van lachgas vastgesteld voor de APV. Met een breed gesteunde motie van de SGP is uitgesproken dat het gebruik van lachgas op een openbare plaatsen verboden is.

Burgemeester Attema wilde zich voor de nieuwe APV liever houden aan de tekst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Met dit artikel wordt het gebruik van lachgas verboden als dit gepaard gaat met verstoring van de openbare orde en/of hinder voor de omgeving. SGP-fractievoorzitter Kees van der Duijn Schouten is daar niet voor omdat er dan pas achteraf kan worden opgetreden. Ook andere partijen vinden dat er eerder opgetreden moet kunnen worden. “Zeker als het jonge gebruikers zijn moet handhaven mogelijk zijn” stelt PvdA-raadslid Arianne Ripmeester.
De burgemeester vindt dat het modelartikel van de VNG voldoende basis om op te kunnen treden: “Bovendien staat ook in de voorwaarden van alle evenementenvergunningen dat het gebruik van lachgas verboden is.”
Een totaalverbod in de APV ligt volgens Attema juridisch moeilijk. “Het houdt geen stand bij de rechter. Daarom moeten we dit anders formuleren.”
Van der Duijn Schouten constateert dat er in andere gemeenten wel voor een verbod is gekozen: “Als we naar de rechter moeten ga ik graag met de burgemeester mee.”