Arjan Nugteren wordt voor 'De 100' gevolgd met zijn hoop op nieuwe longen (foto EO)

Met 'De 100' wachten op transplantatie

RIDDERKERK - Voor het programma ‘De 100’ van de EO worden dit jaar tien personen gevolgd die wachten op een orgaan- of weefseltransplantatie. Eén van dit tiental is Ridderkerker Arjan Nugteren, die pas aan de beterende hand zal zijn met nieuwe longen. “Ik sta hoog op de wachtlijst, maar door de corona is er maandenlang niets gebeurd.”

Met presentator Bert van Leeuwen maakt de EO ‘De 100’ naar aanleiding van de nieuwe donorwet. Met het programma willen de makers een beeld geven van hoe het is om op een donor te moeten wachten. “Ze willen mee met alle stappen die naar een operatie worden gezet. Het programma wordt pas volgend jaar uitgezonden en dan hoop ik inderdaad een transplantatie achter de rug hebben” vertelt Nugteren.
Het raadslid voor Leefbaar Ridderkerk kreeg twee jaar geleden ineens last van zijn longen. Er werd longfibrose bij hem geconstateerd, mogelijk als gevolg van een allergische reactie. Nugteren krijgt hierdoor steeds minder lucht van zijn longen en is inmiddels aangewezen op een zuurstofapparaat om te kunnen functioneren. Omdat traplopen niet meer ging is hij recent verhuisd naar een appartement. Arjan gaf zich voor het programma op na een oproep op een Facebookpagina over longtransplantaties. De volgende dag had hij al contact met de omroep. “Er is gefilmd bij de verhuizing en ze gaan binnenkort mee naar mijn volgende consult in het Erasmus MC. Vervolgens hopen ze met mij mee te maken dat er inderdaad een donor komt” blikt de patiënt vooruit. De 57-jarige Nugteren kan door zijn aandoening niet meer werken. Hij probeert wel de raadsvergaderingen te blijven bezoeken. “Dat is nog mijn enige uitje. Soms moet ik eerder weg, maar als er een stemming is probeer ik het toch helemaal uit te zitten.
Afgelopen maandag was op NPO1 de startaflevering van ‘De 100’ te zien. In 2021 komt het zesdelige vervolg.