Foto: ToLocal

{ingezonden mededeling} Oplaadpunten elektrische auto's in Ridderkerk

De afgelopen jaren hebben voornamelijk veel leaserijders de overstap gemaakt naar elektrisch rijden. Voor 2020 is de verwachting dat er veel particuliere automobilisten over gaan stappen op een elektrische auto. Er komt namelijk meer aanbod van betaalbare modellen, waardoor elektrisch rijden aantrekkelijker wordt. Ook speelt het mee dat dieselauto's al uit sommige steden geweerd worden en de benzineauto waarschijnlijk volgt.

Voordelen van een elektrische auto

Er zitten vele voordelen aan het rijden in een elektrische auto. Zo is elektrisch rijden beter voor het milieu doordat elektrische auto's weinig fijnstof en stikstofoxiden produceren. Daarnaast stoot de elektrische auto tijdens z’n levensduur, inclusief productie en rijden, ongeveer 50 procent minder CO2 uit dan een wagen met uitlaat. Elektriciteit is daarnaast goedkoper dan benzine, lpg en diesel waardoor het ongeveer 50 procent goedkoper is om op elektriciteit te rijden dan op fossiele brandstof. Het is mogelijk om de auto op te laden met zelfopgewekte groene stroom uit zonnepanelen waardoor het helemaal duurzaam is om elektrisch te rijden. Door autoverzekeringen vergelijken is het mogelijk om de nieuwe elektrische auto voor een zo laag mogelijk bedrag te verzekeren.

Oplaadpunten in Ridderkerk

Gemeente Ridderkerk wil elektrisch rijden stimuleren omdat elektrisch vervoer zuiniger, stiller en schoner is. Op het moment dat meer mensen elektrisch gaan rijden, daalt de CO2-uitstoot, verbetert de luchtkwaliteit en is er minder sprake van geluidsoverlast. De gemeente heeft om deze redenen verschillende oplaadpunten in de buitenruimte gerealiseerd. Voor het opladen van de elektrische fiets zijn er twee laadmogelijkheden in bewaakte fietsenstallingen in het centrum: in de buitenstalling bij parkeerterrein Ridderhof en in winkelcentrum Ridderhof dicht bij de ingang van de Jumbo. Ook zijn er verschillende horecagelegenheden waar de elektrische fiets opgeladen kan worden, zoals de Theetuin in Rijsoord en het Pannenkoekenhuis Oosterpark. Inwoners die in het bezit zijn van een elektrische of hybride auto kunnen een openbare laadpaal in de buurt aanvragen indien er geen mogelijkheden zijn om een laadpunt te realiseren op eigen terrein. Gemeente Ridderkerk zet zich ook op andere punten in voor een duurzame gemeente, onder andere door meer woningen van het gas af te krijgen.

Zo werkt het opladen

Het opladen van de elektrische auto werkt vergelijkbaar met het opladen van vrijwel ieder ander elektrisch apparaat. De auto wordt met een laadkabel aangesloten op een laadpaal waardoor de accu gedurende een bepaalde tijd wordt opgeladen. De snelheid waarmee een elektrische auto wordt opgeladen is afhankelijk van diverse variabelen. Afhankelijk van de paal en de auto duurt het volladen van een accu 6 tot 10 uur. Een snellaadpaal vult de accu binnen 20 tot 40 minuten tot tachtig procent van de capaciteit. Bij een publieke laadpaal hoort een abonnement met een laadpas. Deze laadpas is nodig om te identificeren wie er stroom heeft afgenomen en hiervoor gefactureerd moet worden. Er zijn zeer veel aanbieders van laadpassen waarvan een deel toegang biedt tot alle openbare laadpalen in Nederland, waaronder die in Ridderkerk. Met een laadpas is het doorgaans ook mogelijk om stroom af te nemen bij een snellader.