Afbeelding

Column Nina: Billen bloot

Algemeen

De afgelopen dagen was er drama in medialand, want Linda de Mol stond met een bikini foto op de cover van haar eigen magazine. Waar zij heel veel prees kreeg, kreeg ze ook veel negativiteit over zich heen. De foto zou namelijk bewerkt zijn en ze is niet ‘dik’ genoeg om mee te doen aan de zogeheten ‘body positivity’ beweging. Toch maar even de Weight Watchers inruilen voor een tompouce dan.

Het leek erop dat half Nederland met smart zat te wachten om te zien hoe Linda er écht uitzag onder al die lagen kleding die ze altijd aan heeft op televisie. Ze is dan ook altijd eerlijk geweest over haar strijd tegen de kilo’s en heeft nu besloten te accepteren dat het allemaal niet perfect is. Een goed statement vind ik zelf, ook voor de jonge meiden (en jongens) die zich heel de dag zitten te vergelijken met influencers en modellen op Instagram.

Ik snap het, we willen allemaal een lijf hebben zoals Doutze Kroes. En haar bikinilijn passen in een pashokje bij de Hunkemöller is ook echt een Bridget Jones momentje. Het licht is afgrijselijk, je ziet dingen die je niet wilt zien en gaat spontaan aan een ‘juice cleanse’ om al die overbodige rollen weg te werken. Bol.com belooft om de volgende dag nog je sapcentrifuge thuis bij je af te leveren.

Linda is niet de enige die nu eerlijk is over dit onderwerp, Miljuschka plaatst dagelijks ‘eerlijke’ foto’s van een vetrolletje hier en daar en onlangs werd Marieke Elsinga nog benaderd door een dieetmerk om ‘de strijd tegen de quarantaine kilo’s aan te gaan’. Nou, steek die maar in je zak.

Het feit dat er in 2020 vrouwen (en ook mannen, dat mogen we even niet vergeten) aangesproken worden op hun gewicht, is te belachelijk voor woorden. Het signaal dat naar kwetsbare tieners wordt afgegeven, is dat zij niet goed genoeg zijn en er dus alles aan moeten doen om dat wel voor elkaar te krijgen. Dit kan soms zo erg zijn, dat het eventueel kan resulteren in eetstoornissen.

Trek die bikini aan, ga naar het strand en ga lekker in de zon liggen. Niemand kijkt naar je, want iedereen is te druk bezig met zijn eigen onzekerheden. En vergelijk jezelf niet met de modellen die je ziet, je weet namelijk niet wat er achter de schermen allemaal gaande is. Eet die tompouce!


Advertenties uit de krant