Zomervakantie met gezonde kapsalon

RIDDERKERK - De zomervakantie is voor kinderen uit Ridderkerk goed, maar ook gezond van start gegaan. In verschillende workshops leerden de kinderen vandaag een gezonder alternatief maken voor hamburgers én kapsalons. Ook actrice/danseres en JOGG-ambassadeur Ingrid Jansen was hierbij aanwezig.

Initiatiefnemer VET gezond Ridderkerk organiseerde deze activiteit als JOGG-gemeente in het kader van de Zomer van de Gezonde Jeugd. Uit een onderzoek in opdracht van JOGG blijkt dat de impact van de coronamaatregelen op kinderen groot is. Juist nu verdienen alle kinderen een zorgeloze en leuke zomervakantie in eigen land. Daarom organiseren al meer dan 100 deelnemers in heel Nederland leuke, laagdrempelige zomeractiviteiten met aandacht voor een gezonde leefstijl.
“Een gewone kapsalon is niet erg gezond. Dat komt door de combinatie van veel vet en veel koolhydraten,” vertelt Marianne van Wijhe van De Groene Pollepel, die als partner van VET Gezond Ridderkerk de workshop verzorgt. “Een kapsalon bevat ongeveer 1200 calorieën en een grote portie soms zelfs 1800. De kapsalon die de kinderen hebben gemaakt, zit vol verse ingrediënten en gezondere alternatieven. Door hen zelf de gerechten te laten maken willen we enerzijds laten zien hoe leuk koken is, en anderzijds laten zien wat een gezondere keuze is.”

Door corona niet op vakantie
De bekende danseres en actrice Ingrid Jansen, tevens ambassadrice van JOGG, vindt het belangrijk dat er juist in deze tijd aandacht is voor kinderen en jongeren: “Veel gezinnen kunnen door de coronacrisis dit jaar niet op vakantie. Om kinderen toch een leuke zomer te bezorgen én te laten zien dat een gezonde leefstijl ook heel leuk kan zijn, roepen we deze zomer uit tot de Zomer van de Gezonde Jeugd. Als ambassadrice ben ik deze zomer bij verschillende activiteiten te vinden en breng kinderen graag in beweging of leer ze meer over een gezonde leefstijl.” Na de workshop deed Ingrid samen met de aanwezige workshopdeelnemers een quiz over welke voeding tot de gezonde keuze behoort.

Zomer van de Gezonde Jeugd
Omdat veel kinderen en jongeren hard toe zijn aan een leuke, actieve zomer, heeft JOGG de aankomende zomervakantie uitgeroepen tot de ‘Zomer van de Gezonde Jeugd’, een zomer vol leuke lokale activiteiten. Op die manier worden kinderen en jongeren gestimuleerd om lekker te bewegen, buiten te spelen, spelletjes te doen, wedstrijdjes te organiseren én gezond te eten en drinken. Gemeenten en organisaties uit heel Nederland kunnen hun zomeractiviteiten aanmelden op www.zomervandegezondejeugd.nl. Op deze website deelt JOGG gedurende de hele zomerperiode (4 juli - 30 augustus) alle activiteiten.