Jos Crezée werd op het schoolplein verrast met een koets

Afscheid met musicalrekwisieten

RIDDERKERK - In zijn laatste werkweek voor het Farelcollege werd Jos Crezée door zijn collega’s verrast met een afscheidsfeestje. Gelokt met nog een laatste vergadering mocht de docent kunstzinnige vorming op het schoolplein over een rode loper om in te stappen in een koets voor een rijtoer met onbekende bestemming.

“Voorheen heb ik gewerkt op een school in Strijen, waar het traditie was om jubilarissen met een koets door het dorp te rijden. Daar zag ik mezelf nooit in zitten. Blijken ze dat verhaal hier te hebben onthouden. Dat had ik echt niet verwacht” aldus de leerkracht na zijn laatste ‘schooldag’. Na zes Striense jaren was Jos Crezée veertien jaar werkzaam voor het Mercatus College (nu Albeda) en twee jaar voor het Welland College. In 2000 maakte de in Rijsoord geboren en getogen docent de overstap naar het Farelcollege. “Ik heb echt prachtige jaren gehad. Ik kon hier mijn creatieve ei leggen en kreeg daar ook alle vrijheid voor” blikt hij terug.

Schoolmusicals
Jos toonde zich niet alleen een gedreven tekenleraar en docent handvaardigheid. Hij was ook de motor achter mooi geproduceerde jaarlijkse musicals. De vocale en muzikale talenten van de school werden nadien ook ingezet voor de paas- en kerstvieringen die Jos mocht samenstellen: “Ik heb lesgeven altijd heel leuk gevonden, maar ik kreeg nog meer voldoening van al die dingen die daarnaast gebeurden. Voor die musicals oefenden de deelnemers in hun vrije tijd en het was afdeling overstijgend. Leerlingen van vwo, havo en vmbo leerden elkaar zo kennen, werkten intensief met elkaar samen en er zijn vriendschappen uit ontstaan.”
Met de schoolcast werden aanvankelijk aangepaste versies van grote musicals als Aïda, Grease en Hair opgevoerd. Later kwam het tot volledig eigen producties. “Het was elk jaar weer spannend met officiële audities. Ik had wel de tijdgeest mee. Vroeger hadden de meeste pubers niks met zingen. Door al die talentenjachten op televisie is de gêne wel weg” heeft Crezée ervaren. Wat een vertrek met stille trom leek te worden werd ook een klein musicalfeestje. De rijtoer bracht Jos via Ridderkerk-West en de Lagendijk naar Rijsoord, waar niet alleen zijn moeder, kinderen en kleinkinderen langs de kant van de weg stonden te wachten. Docenten hadden de rekwisietenkast van de musicals geplunderd en waren verkleed als figuren uit o.a. The Wiz, Hair en Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat. Het feestje daarna was op een voor Jos vertrouwd adres. Hij verhuisde recent naar Haastrecht en in zijn oude huis werd een barbecue en een koud buffet voor een klein gezelschap georganiseerd. Ook daar werd nog het nodige gezongen.