Brasco Tuvaljevic: Het zal lastig worden, maar we moeten er het beste van gaan maken"

Brasco Tuvaljevic wil verrassen met Rijsoord

RIDDERKERK - Met Brasco Tuvaljevic heeft Rijsoord voor komend seizoen een bevlogen coach binnengehengeld. Gepokt en gemazeld in de amateurtop hoopt hij het jonge Rijsoord van nieuwe impulsen te voorzien. ,,Qua budget bungelen we onderin de hoofdklasse.’’

door Jeffrey van der Maten

Een drukke baan als coach van mensen, waarin hij mensen in de ziektewet begeleidt, vader van drie kinderen, honden die om zijn aandacht blaffen, een vrouw die een eigen onderneming runt, het doorgaans constant doorrazende voetbal... Nee, Brasco Tuvaljevic is bepaald niet de rust zelve. “Ja, ik ben echt met van alles en nog wat bezig. Een dag in mijn leven heeft structureel vijf uur tekort, haha.”
Aan zijn nu al drukke tijdsbesteding voegde hij enkele maanden geleden het bestaan als hoofdcoach van VV Rijsoord toe. De bevlogen oefenmeester, die zijn sporen verdiende als oefenmeester van onder meer XerxesDZB en Jong FC Den Bosch, staat komend seizoen aan het roer in het Kraaiennest. Hij volgt de vertrokken interim-coach Marco van Rijn op. “Sinds half mei staan we op het veld en het bevalt prima” vertelt de kersverse trainer van de hoofdklasser. “We hebben een heel jonge groep, dat vind ik mooi. Het zal lastig worden, maar we moeten er het beste van gaan maken.”

Ervaring
Het woord is gevallen: de hoofdklasse. Een podium waar Tuvaljevic naar snakte, maar ook tevens het niveau waarop Rijsoord het vorig seizoen zo lastig had. De Ridderkerkse formatie knokte het hele seizoen voor lijfsbehoud. “Dat is hartstikke logisch. De club bungelt qua budgetten onderin de hoofdklasse. Er zijn zelfs clubs in de eerste klasse met meer mogelijkheden en geld. Ik wil de groep zeker niet tekort doen, want die bulkt van het talent. Maar met alleen voetballend gogme ga je het moeilijk krijgen op zo’n niveau.”
Tuvaljevic noemt de factor ervaring. “Kijk, onze groep heeft weinig ervaring op hoofdklasseniveau. Onze gemiddelde leeftijd is 22. Hoe gaan we ons wapenen tegen ervaren rotten? Daar kijk ik naar uit. Ik ben benieuwd hoe snel we ons als team gaan ontwikkelen.”
De coach spreekt uit ervaring. “Als assistent en later hoofdcoach van de beloftenploeg van FC Den Bosch speelden we op hetzelfde niveau. Voetbaltechnisch en qua conditie staken we er ver bovenuit. Soms is het frustrerend om dan te zien dat je ondanks het surplus aan talent ten onder gaat door de geslepenheid van de tegenstander. Voor mij geeft het echter voldoening dat die zestienjarige gasten van destijds nu in het eerste spelen in de Keuken Kampioen Divisie.”

Ambities
Het bestuur vertelde Tuvaljevic in een kennismakingsgesprek dat Rijsoord weliswaar in de hoofdklasse acteert, maar geen hoofdklasser is. “Daar zit wel wat in. Het is een kleine club.”
Het remt Tuvaljevic niet in het najagen van zijn ambities. “Mijn doel is altijd een bepaalde stempel te drukken. Ik vind het mooi als wij ons als team kunnen onderscheiden. Er moet een bepaald idee achter zitten en we moeten als team fungeren.” Het klinkt logisch, maar is volgens Tuvaljevic de basis van succes. ,,Ik kan hard gaan schreeuwen dat we willen verrassen, maar voor hetzelfde geld hebben we straks zes wedstrijden gespeeld en nul punten. Het is ook deels afhankelijk van een portie geluk.”
De spelersgroep stemt hem in ieder geval optimistisch. "Ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb, daar ga ik mijn spelsysteem en tactiek op aanpassen. De ploeg laten spelen naar de kwaliteiten, dat is het devies. Gezien de budgetten rekent iedereen op drie punten tegen ons. We gaan keihard werken om voor een verrassing te zorgen.”