Kees Alderliesten met zijn doek in de Kijfhoekkerk

Kijfhoekkerk tot in detail op het doek vastgelegd

RIDDERKERK - De Rijsoordse kunstschilder Kees Alderliesten heeft de binnenkant van de Kijfhoekkerk in Heerjansdam op een groot schilderij vastgelegd. Hij maakt dit doek van 130 x 145cm voor een anonieme opdrachtgever.

Het was in meerdere opzichten een bijzondere uitdaging voor de kunstenaar. De schilder werkt niet zo vaak in opdracht en wil normaliter helemaal vrij zijn in zijn onderwerpkeuze. Daarbij is zijn expertise vooral het schilderen van landschappen, stillevens en klassieke naakten.
In dit geval nam hij de handschoen op om het interieur van de veertiende eeuwse kerk vast te leggen. Met tussenpozen deed Alderliesten er enkele jaren over. De kunstenaar schat dat hij er zeker duizend uren aan heeft besteed. “Ik wilde het hele interieur vastleggen, maar er is in deze kerk geen plek waar je het hele overzicht hebt. Ik moest dus met verschillende perspectieven werken en dat zodanig opzetten dat dit nergens opvalt” vertelt de schilder.
Het was een puzzel die flink wat hoofdbrekens kostte. Verschillende keren werden de eerste schetsen weggegooid of aangepast. Zelfs toen een deel van de kerk al met verf in de steigers stond besloot Alderliesten het toch over een andere boeg te gooien. “Uiteindelijk heb ik al dat meten en vergelijken losgelaten en heb ik het als pure landschapsschilder aangepakt. Simpelweg schilderen zoals ik het zie” licht de maker toe.

Evenwicht
De uitdaging was daarbij om de lichtval op het kerkinterieur natuurgetrouw te vangen. Dit betekende veel verschillende tinten voor onder meer de raampartijen met het door de zon beschenen gebrandschilderd glas. Alleen al voor het houten dakgewelf werden ruim vijftig blauwtinten toepast. “Met één blauwe kleur en dan lijntjes om de latten weer te geven krijg je geen levendig dak. Dat geldt ook voor de muren. Op sommige punten moet je extra accenten leggen om alles in evenwicht te brengen” vertelt de schilder.
Bijna duizend penselen werden versleten om alles tot de kleinste details te vangen. Alderliesten maakte het schilderij in eigen atelier op basis van foto’s en in de kerk gemaakte schetsen. Voor de laatste details zette hij het doek midden in de kerk neer. De complimenten van het aanwezige kerkbestuur waren niet mis: “Het is precies zoals het is, het lijkt wel een foto.”

Kandelaars
De opdracht voor dit schilderij bracht de Kijfhoekkerk ook twee klassieke kandelaars ofwel wandarmen. Op de eerste beuken aan weerszijden van de preekstoel hingen tot voor kort ijzeren exemplaren. Die zijn vervangen door koperen kandelaars die door de kunstenaar zelf werden gevonden op een rommelmarkt: “Ze hebben vrijwel hetzelfde formaat en zijn vroeger zo goed als zeker gebruikt in een andere kerk. In een van de kelken zat nog een stuk van een krant uit 1911. Gebruikt om de kaars steviger vast te zetten.”
Op het schilderij zijn de koperen kandelaars direct verwerkt. Kees Alderliesten tekende ook voor de handgemaakte houten omlijsting met bladzilver, waarmee dit schilderij nog meer cachet heeft gekregen.

Het dakgewelf is met ruim 50 blauwtinten geschilderd