Een van de opties voor een geluidsscherm langs het Oosterpark

Niet op een lijn voor geluidsscherm langs A15

RIDDERKERK - Op dinsdag 22 september staat de Discussienota Geluidsmaatregelen Oosterpark op de agenda van een raadscommissie. Met dit stuk krijgen de raadsleden de keuze uit zeven varianten voor een geluidsscherm, geluidswal of combinaties daarvan.

Het college geeft de voorkeur aan een geluidsscherm met een hoogte van zes meter. Volgens burgemeester en wethouders geeft dit een behoorlijke geluidsreductie voor de woningen in Drievliet. De kosten van zo’n scherm zijn berekend op acht miljoen. Een acht meter hoog scherm zal zo’n twee miljoen duurder uitpakken.
Kink in de kabel is dat Rijkswaterstaat vooralsnog geen medewerking verleent aan een scherm langs het Oosterpark. De wegbeheerder wil geen initiatieven van derden op haar grondgebied langs de A15 bij Ridderkerk toestaan. Rijkswaterstaat wil de grond vrijhouden voor een mogelijke verbreding van de rijksweg in de toekomst. Het college wil daarom in overleg met het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde (beheerder van het Oosterpark) om een scherm verder van de rijksweg mogelijk te maken.

Niet hoog genoeg
Volgens de bewonersgroep 3VO.Biotoop zal dan een scherm van zes meter niet volstaan. "Een geluidscherm van zes meter hoog op minimaal 30 meter afstand van de A15 is veel minder effectief. Om de identieke waarden te realiseren zou het scherm tien meter hoog moeten zijn” stellen de bewoners, die teleurgesteld zijn in het standpunt van Rijkswaterstaat. Zij willen dat de partijen nogmaals om de tafel gaan om te overleggen over een oplossing. De eerste keus van 3VO is een scherm van acht meter, direct langs de A15: ‘”De geluidsnivellering is namelijk drie keer zo groot als bij een zes meter hoog scherm. Een hoger scherm direct langs de A15 heeft als extra voordeel dat de beoogde zonnepanelen een hoger rendement opleveren.”
In de visie van de bewonersgroep is er ruimte genoeg om een geluidscherm direct langs de A15 te realiseren, alsmede ruimte te houden voor een eventueel toekomstige en veilige verbreding van de A15: “Bovendien als Rijkswaterstaat extra rijstroken gaat aanleggen, zal de geluidsoverlast van het verkeer verder verslechteren en zullen dan alsnog geluidsmaatregelen moeten worden getroffen.”