Kelvin Wilson bij zijn
Kelvin Wilson bij zijn "Op het Dorp" paneel

Uitnodiging tot kleine dorpswandeling

RIDDERKERK - Hij kan er met zijn expertise en op basis van onderzoek uren enthousiast over vertellen, maar een uitgebreide toelichting bij zijn twee nieuwe erfgoedpanelen gaf archeologisch illustrator afgelopen zaterdag bewust niet. De Ridderkerkse tekenaar hoopt dat beide borden zullen uitnodigen om zelf op historische verkenning in het oude dorpscentrum te gaan.

“Er is een hoop te ontdekken als je er oog voor hebt. Er zijn panden die in de loop der jaren maar weinig zijn veranderd. Ook zijn er panden die nog wat van de oude elementen laten zien” zegt de tekenaar, die wil dat zijn borden uitnodigen om een rondje in het oude centrum te wandelen. Om dit te stimuleren heeft hij twaalf herkenningspunten op zijn paneel "Op het Dorp" aangegeven met daarbij een kleine toelichting. Dit bord heeft een plek gekregen naast de Oudheidkamer.

Meer panelen
Kelvin Wilson maakte eerder een boekje over de oude ambachten van Ridderkerk. De ook met aansprekende tekeningen geïllustreerde werk werd door de gemeente gratis uitgedeeld ter gelegenheid van de monumentendag in 2015. In aanvulling op de panelen hoopt wethouder Meij dat dit boekje weer beschikbaar komt. Hij gaat daarom bekijken of er een potje is dat een herdruk mogelijk kan maken. Ook wil de wethouder inzetten op meer erfgoedpanelen. “Historische gebouwen en plekken bieden een authentieke plek om naar toe te gaan om het verhaal over het verleden te ervaren. Ze zijn een belangrijke aanvulling op de geschreven historie van Ridderkerk. Die verhalen kunnen ook verteld worden met aansprekende erfgoedpanelen” vindt de wethouder.