Fotograaf Chris Pennarts (www.chrispennarts.nl)
Fotograaf Chris Pennarts (www.chrispennarts.nl) Foto: COPYRIGHT Chris Pennartswww.chrispennarts.nl

Jessica staat haar mannetje in de bouwwereld

Door Astrid Potuijt

Lange, gekrulde haren, mooie kleding en netjes in de make-up. Ik geef eerlijk toe dat dit niet beeld was dat ik van Jessica Bruintjes (28) had toen ik hoorde dat ze kraanmachinist is. Mijn vooroordelen-laatje in mijn hoofd werd meteen opengetrokken en weer dicht gezwiept zodra ik bij RKB kraanbedrijf in Ridderkerk binnenstapte.
Jessica moet lachen als ik toegeef een ander soort vrouw te treffen. ,,Ja, daar ben je niet de enige in”, zegt ze. Ik ben echt een meisje, meisje. Ik heb niks met techniek, auto’s of motoren. Maar een kraan besturen vind ik machtig mooi.”

Jessica was achttien en wilde de media in. Tot ze op een ochtend wakker werd met het idee dat ze best een kraan zou willen kunnen besturen. Dit idee kwam natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Haar opa was ooit met RKB kranen gestart en haar ouders hadden het bedrijf over genomen. Dus die kranen waren al een onderdeel van haar leven. ,,Ik wilde niet op kantoor werken, want dat leek me erg saai. Maar zo’n kraan besturen. Ja, dat zag ik dus wel zitten. Mijn vader nam mijn wens met een korreltje zout. ‘Laat haar maar een weekje meelopen, dan is ze wel weer genezen’, had hij tegen mij mijn moeder gezegd. Het was een vreselijk koude week in oktober dus trok ik meerdere paren sokken en kledingstukken aan en ging mee op pad.”

Ze vond het zo mooi om te doen dat ze al snel haar hijsbewijs haalde en haar groot rijbewijs. Als een van de weinige vrouwen in de bouwwereld stond ze haar mannetje. ,,Ik ben altijd wel ‘one of the guys’ geweest”, zegt Jessica grijnzend. ,,Je moet wel tegen een grapje kunnen.” Ze haalde nog een diploma voor ‘meewerkend voormand en uiteindelijk volgde ze de studie HBO technische bedrijfskunde dat ze met succes afrondde.

Ook liep ze in het begin weleens tegen de vooroordelen aan. ,,Er waren zelfs een aantal ‘oudere’ mannen die weigerde met mij te werken. Maar dat is later allemaal goed gekomen hoor. Het leuke is dat als ik op een bouwplaats kom en er is ook nog een andere vrouw aanwezig, dat je dan meteen een connectie hebt. Zoals vorige week met die vrouwelijke uitvoerder. Dat is altijd gezellig.

Vorig jaar trouwde Jessica met haar grote liefde Nick. ,,Nick werkt bij onze concurrent. Heijkoop in Nieuwekerk aan de IJssel. Dat bedrijf is van zijn ouders. Net zoals ik samen met mijn broer Arie RKB over ga nemen van mijn ouders, gaat hij Heikoop overnemen van zijn vader. Ik leerde hem op de bouwplaats kennen omdat wij als bedrijven soms samenwerken. Ja, het gaf in het begin weleens wat wrijving dat we concurrenten waren, maar tegenwoordig zijn we meer van het samenwerken.”

Jessica is tegenwoordig een stuk minder op de bouwplaats te vinden. ,,Jammer, ja”, zegt ze. ,,Maar ik moet wel vaker op kantoor zijn en ik richt me op social media. Dat is tenslotte die mediawereld die ik ook erg leuk vind.”
Jessica is te vinden op Instagram waar ze foto’s plaats van haar stoere werk en ook TikTok video’s post. @jessicabruintjes.

Een van de weinige vrouwen in de bouwwereld