De afgelopen 25 jaar zijn er veel gezinnen geholpen

Jubileum in stilte voor Draagt Elkanders Lasten

RIDDERKERK - Zonder feestelijkheden viert de Stichting Draagt Elkanders Lasten te Ridderkerk deze maand haar 25-jarig bestaan. Door de coronamaatregelen moest het hele jubileumprogramma worden geschrapt. Wel doorgaat volgende week de jaarlijkse collecte voor kinderhulp in Roemenië en Moldavië, want die hulp is nog altijd hoognodig.

Op 9 oktober 1995 werd Stichting Draagt Elkanders Lasten officieel opgericht, toen nog als Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK) afdeling IJsselmonde. Vanuit een andere SDOK-afdeling had een aantal bestuursleden al ervaring met werk voor hulp in Roemenië en waren er contacten ontstaan. Nauwer aangehaald werden de banden met de christelijke hulporganisatie “Ecce Homo” (Zie de Mens), waarmee de stichting nog altijd een betrouwbare Roemeense ingang heeft. Het eerste hulptransport vanuit Ridderkerk was in mei 1996 toen met twee volgeladen busjes. “De grenzen waren nog niet open zoals nu en dat gaf altijd weer spannende momenten. Kloppen de papieren wel? Hoe moeilijk doen ze aan de grens? Moeten we de busjes uitpakken? Maar iedere keer ging het uiteindelijk goed, al moesten we soms wel uren achtereen wachten. Sinds 2007, toen Roemenië bij de EU kwam, gaat dat met de open grenzen vele malen makkelijker” vertelt voorzitter Wim Klippel, die alle jaren actief bij de stichting betrokken was.

Hulp aan gezinnen
Met hulpgoederen en financiële steun voor projecten werden de allerarmsten bereikt. Succesvol was men onder meer met gezinssponsoring. “Met een maandelijkse bijdrage kon iemand vanuit Nederland een Roemeens gezin of een alleenstaande helpen overleven. Sociaal werkers van Ecce Homo bezochten de mensen die voor sponsoring in aanmerking kwamen één keer per maand. Door de sponsoring was er geld om te voorzien in huur, energie, water, voeding en medicijnen. Ook werden pakketten met kleding en beddengoed verdeeld” blikt Klippel terug: “Evangelisatie bij deze groep was een belangrijk onderdeel van de hulp. Er werden Bijbels en kinderevangelisatie materiaal verspreid. Mede vonden velen ook de kerk. Op het hoogtepunt van dit project werden meer dan 100 gezinnen gesponsord. De hulp aan een gezin werd maximaal drie jaar gegeven en dan moest een gezin in eigen onderhoud kunnen voorzien. In honderden gevallen is dat ook gelukt maar soms ook helaas niet.”

In 2008 werd de SDOK-afdeling IJsselmonde omgezet in de Stichting Draagt Elkanders Lasten. De landelijke organisatie wilde terug naar de oorspronkelijke missie (hulp aan vervolgde en verdrukte christenen) en de hulp aan noodlijdenden afbouwen. Gevoed door al het leed in Roemenië vond het afdelingsbestuur dat het nog lang niet klaar was. Als zelfstandige organisatie werd een vervolg gegeven aan de hulpprogramma’s, die resulteerden in onder andere een kindersponsorproject en de eerste christelijke kleuterschool in de stad Botosani. Sinds vier jaar wordt er ook hulp verleend in Moldavië, waar gezinnen worden gesponsord in de stad Soroca en het dorpje Niorcani, waar met steun van Draagt Elkanders Lasten ook een kerkje werd gerealiseerd.
Wilt u financieel steunen met een jubileumgift? Maak dan een bijdrage over op: NL30 INGB0670471046 t.n.v. Stichting Draagt Elkanders Lasten te Ridderkerk o.v.v. jubileum.