Berend Groeneveld en zijn partner werden in het bezoekerscentrum ontvangen door het bestuur, v.l.n.r. Nico Noorlander, Jozef Hurenkamp, Jaap Heester en Louis van Wijhe.

“De IJsvogel” slaat haar vleugels uit”

RIDDERKERK - De naamgever van het bezoekerscentrum van het Waalbos is afgelopen zaterdag in het zonnetje gezet. Rijsoordenaar Berend Groeneveld was de bedenker van de naam “De IJsvogel”, waarvan een tekening nu ook het beeldmerk van het vorige maand geopende bezoekerscentrum is.

“Ik vind het een eer dat ze deze naam hebben gekozen. Zelf vind ik het naam die echt past bij dit gebied. Daarom had ik wel verwacht dat veel meer mensen met de naam ijsvogel waren gekomen” vertelt de winnaar. Dat bleek niet het geval. Uit de ruim honderd inzendingen was Groeneveld de enige die met deze suggestie kwam. Sommige inzenders kwamen naar aanleiding van de uitvoering van het bezoekerscentrum op ‘de Terp’ en ‘de Molshoop’, terwijl er met Rijsoord in gedachten veel kraaienvariaties waren. Berend Groeneveld zond zijn naamidee in toen het hem na ruim twintig jaar proberen gelukt was om een ijsvogel te fotograferen: “Dat is niet omdat hij hier zeldzaam is. Ze laten zich goed horen.”
De naamgever werd door het bestuur van de Stichting Bezoekerscentrum Waalbos beloond met een kleinere versie van het naambord en een schaal streekproducten. Dit laatste wordt ook een troef van “De IJsvogel”. “We willen met het bezoekerscentrum naast streekinformatie ook een winkel voor streekproducten zijn. Daarbij denken we aan groente- en fruitproducten uit de regio, merchandise van de molen en lekkernijen van bakkerij Van der Waal” vertelt bestuurslid Jozef Hurenkamp. Ook komen er exposities en tentoonstellingen. In mei 2021 zal het bezoekerscentrum een van de adressen zijn van de Kunstroute Ridderkerk. In samenwerking met Facet, Brede School en Ravottuh worden jeugdactiviteiten opgezet. Ook worden er nieuwe wandel- en fietsroutes bedacht. Voor meer informatie: www.bezoekerscentrumwaalbos.nl.