Vincent Wernke: "Het zijn niet alleen de verhalen over het eerste elftal"

Boek over 100 jaar sv Slikkerveer is teamprestatie

RIDDERKERK - Precies een eeuw na de oprichting werd in de kantine van sv Slikkerveer het jubileumboek “Even fel als in ’t begin” gepresenteerd. Een klein redactieteam en vele andere vrijwilligers werkten een vijftal jaren aan dit 216 pagina’s tellende boek. “Dit is een echte teamprestatie, zoals dat bij Slikkerveer past” zegt Vincent Wernke, die als tekstschrijver en regisseur een belangrijke rol had in de totstandkoming van de jubileumuitgave.

“Met uitzondering van het drukken hebben we dit allemaal met eigen mensen gedaan. Echte clubmensen hebben er hun schouders onder gezet, zoals je dat meer ziet bij projecten van Slikkerveer. Als er iets moet gebeuren gaan clubleden er samen voor” weet Wernke uit ervaring. Hij werd ruim vijf jaar geleden benaderd met de vraag of hij een rol wilde spelen bij het maken van het jubileumboek. De Ridderkerker, werkzaam als communicatieman voor profclub Excelsior (en medeauteur van “Voor de roem van ons Excelsior) hoefde er niet lang over na te denken. “Tot vijf jaar geleden voetbalde ik hier zelf nog. Dat heb ik vanaf mijn zevende gedaan” verklaart hij zijn clubgevoel.

Persoonlijke verhalen
De in dit geval onbetaalde professional had duidelijke ideeën over het boek over 100 jaar Slikkerveer: “De clubgeschiedenis is goed beschreven in de jubileumboeken die 50 en 25 jaar geleden verschenen zijn. Dat hoefden we echt niet nog een keer te doen. Ik wilde dit boek vooral over de mensen achter de club laten gaan. Natuurlijk zijn we niet voorbij gegaan aan hoogte- en dieptepunten, maar vertellen nu hoe dit door direct betrokkenen is beleefd. Het zijn ook niet alleen de verhalen over het eerste elftal. Ook mensen die om andere redenen gezien mogen worden als een clubicoon, bijzondere veteranenelftallen of jeugdteams met bijzondere prestaties zijn belicht.”
De voor het boek gevormde redactie had de eerste vergadering in september 2015. Daarbij waren erelid en clubarchivaris Gerard Hagendijk en vormgever Arie de Vries, ook de schrijver van het boek bij het 75-jarig bestaan. Het redactieteam met ook Arjan ‘t Jong en William Rijsdijk zette onder regie van Vincent Wernke de lijnen voor het boek uit en deed voor de input een beroep op nog meer mensen. Dit leverde ook bijdragen op van Ronald Capelle, Steven van Dongen, Stephen van Driel, Ruud Naaijkens en Rowan Termond.
Vincent Wernke ging met de aangeleverde teksten aan de slag om te schaven, in te korten en het voorkomen van doublures. “We hebben alles ook nog door meerdere mensen laten lezen. Tot bijna het moment van drukken zijn er nog punten en komma’s verbeterd en kwamen er nog wat lang gezochte foto’s boven water. Ook met namen onder elftalfoto’s was het flink puzzelen en het lukte ons niet altijd om het compleet te krijgen” blikt de schrijver terug.
Voor leden van Slikkerveer is het boek gratis. Niet-leden kunnen voor € 20 een exemplaar kopen. Boeken bestellen kan via de website van sv Slikkerveer. Eventueel nog voorradige exemplaren worden vanaf 18 november verkocht in de Ridderkerkse Oudheidkamer. Daar is van 18 november 2020 t/m 9 januari 2021 een expositie over 100 jaar sv Slikkerveer te zien.

Gerard Hagendijk ontving het eerste exemplaar uit handen van William Rijsdijk, de voorzitter van het jubileumcomité