Anneke en Wil van FoodCompany Ridderkerk

Gratis mondkapjes voor minima uitgedeeld

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk heeft het voor de FoodCompany en Voedselbank in Ridderkerk mogelijk gemaakt dat er gratis mondkapjes kunnen worden uitgedeeld. De wasbare en zo steeds her te gebruiken mondkapjes worden er dankbaar door de klanten in ontvangst genomen.

De vrijwilligers van de Foodcompany zijn blij dat ze gratis mondkapjes mogen uitdelen. “De werkende mensen en schoolgaande kinderen hebben een paar mondkapjes nodig. Het kopen van mondkapjes en desinfectant is toch een extra aanslag op het budget van onze klanten” zegt Miriam Renzen van FoodCompany Ridderkerk.

Dringend advies
De vakbond FNV heeft alle gemeenten in Nederland aangeschreven met het dringende advies om gratis mondkapjes beschikbaar te stellen voor mensen in de bijstand en andere minima: “Het is goed dat iedereen een mondkapje draagt op drukke plekken en in publieke binnenruimtes om verdere besmettingen te voorkomen. Maar dan moet je daar wel het geld voor hebben en dat is voor mensen met een minimuminkomen nu zeker niet het geval” stelt vakbondsbestuurder Maurien van der Pligt.
De vakbond vraagt gemeenten om de mondkapjes te betalen vanuit de bijzondere bijstand of - liever nog - met een algemene tijdelijke maatregel. Van der Pligt: “Schenk alle minima desnoods vijf stoffen, wasbare mondkapjes, zoals ze bijvoorbeeld al doen in Rotterdam. Dat zou heel veel mensen wat lucht geven.”