Rowdies voorzitter Jesper Perik ontving het bord voor zijn club

Respectregels op borden voor in de sportkantine

RIDDERKERK - Eén van de pijlers van het lokaal sportakkoord van Ridderkerk is het veilig sportklimaat. De Week van het Respect (9 t/m 15 november) is daarom aangegrepen voor de aftrap om meer bewustwording te creëren en ook tijdens sport respectvol met elkaar om te gaan.

Om dit te bevorderen hebben de combinatiefunctionarissen van Facet Ridderkerk in samenwerking met stichting Open Limonade input opgehaald bij Ridderkerkse kinderen en respectregels opgesteld. De kinderen konden bij deze sessies aangeven wat zij belangrijk vinden binnen en langs de lijnen.
Een van de voorgestelde regels is dat er positief aangemoedigd moet worden: “Aanmoedigen oké, schreeuwen nee.” Met een andere regel wordt gevraagd om respect voor de scheidsrechter en trainer/coach. “Niet protesteren, maar accepteren” is de boodschap. Gevraagd wordt ook om de scheidsrechter, trainers en andere vrijwilligers steeds te bedanken voor het mogelijk maken van de wedstrijden. Respectvol omgaan met de spullen van een ander is ook als regel opgevoerd. “De vereniging/club is van ons allemaal. Samen houden we het gezellig en schoon.”
De respectregels zijn met opvallende pictogrammen afgedrukt op grote borden en flyers, die worden aangeboden aan Ridderkerkse sportaanbieders. Het is de bedoeling dat de borden een plek krijgen in zoveel mogelijk sportkantines.