Foto: Jos Wesdijk

Maylin Ouwens eerste kinderburgemeester

RIDDERKERK - Maylin Ouwens wordt de eerste kinderburgemeester van Ridderkerk. Ze werd gekozen uit vijf kandidaten die zich voor dit ambt hadden aangemeld. Maylin is 11 jaar en leerling van basisschool De Botter.

Alle kinderen die nu in groep 8 van een van de Ridderkerkse basisscholen zitten, konden solliciteren. De vijf kandidaten presenteerden zich via een videoverbinding aan een jury onder voorzitterschap van wethouder Marten Japenga. Burgemeester Anny Attema, ook jurylid, maakte woensdag bekend dat Maylin Ouwens zich dit schooljaar kinderburgemeester mag noemen. De burgemeester was blij verrast door de presentaties. ,,Het was heel bijzonder, heel inhoudelijk. Ik heb de kinderen gezegd: jullie zijn allemaal wereldverbeteraars, daar zijn we heel blij van geworden. En de vijf waren ook erg aan elkaar gewaagd, dus het was heel moeilijk om een keuze te maken. Wat ons betreft zijn er vijf winnaars! Met deze kinderen durven we de toekomst aan.’’

De installatie van de kinderburgemeester vindt later plaats, zodra de coronamaatregelen dat mogelijk maken. De kinderburgemeester krijgt dan een speciaal vervaardigde ambtsketen omgehangen.
Met de kinderburgemeester wil de gemeente kinderen tot en met 12 jaar een duidelijke stem geven en hen laten kennismaken met de gemeente. College en raad kunnen van een kinderburgemeester inzicht krijgen in hoe kinderen de gemeente zien en wat zij belangrijk vinden. De kinderburgemeester heeft ceremoniële taken, is ambassadeur voor kinderzaken en aanspreekpunt voor kinderen in Ridderkerk. Ook draagt de kinderburgemeester tijdens het hele schooljaar een zelf gekozen boodschap uit.

‘Van ons allemaal’
Maylin weet al heel goed waar ze als kinderburgemeester mee aan de slag gaat. Ze pleit voor extra sportles op scholen, voor kinderen van ouders die het lidmaatschap van een sportvereniging niet kunnen betalen. En Maylin wil iets doen tegen pesten op scholen en tegen agressie tegen hulpdiensten (’daar kan ik heel boos over worden’). Een mogelijke actie is om mensen van brandweer en ambulancedienst op school te laten vertellen wat zij voor de samenleving doen. Verder wil ze zich inzetten om (zwerf)afval beter op te ruimen, te scheiden (ook op scholen) en te recyclen.
Maylin houdt van dansen, lezen en dieren. ,,Ridderkerk is niet van mij of van jou, maar is van ons allemaal’’, is het motto van Maylin.