Een leven lang in onderkleding

RIDDERKERK - Als Jopie en Sjanie Vrauwdeunt vrijdagmiddag 27 november van de Ridderkerkse markt afrijden, zal de weekmarkt nooit meer zo worden als hij was geweest. Na bijna vijftig jaar in Ridderkerk, stopt het ondernemersechtpaar met de verkoop van onderkleding.

Jopie: ,,Het is mooi geweest. We kunnen nog wel doorgaan, maar eens moet je toch stoppen. Vijf decennia ben ik met mijn vrouw Sjanie naar de weekmarkten gereden. Vijf decennia zijn we samen opgetrokken. Dag en nacht. Ja, dat ging goed. Ik ben gewoon de baas.” Jopie (72) zegt het lachend. Zittend op de rand van zijn aanhangwagen wacht hij op de klanten, om zijn laatste onderkleding te verkopen. Staan en lopen is lastig voor de zeventiger. Zijn heup is aan vervanging toe. Zijn vrouw Sjanie (71) is nog even thuis. Die komt haar man zo aflossen. ,,Twee weken per jaar lieten we verstek gaan. We gingen dan naar Spanje om even op adem te komen. De laatste jaren blijven we wat dichter bij huis. Verder waren we er altijd. Die kistjes waar de onderkleding in ligt, zijn vijftig jaar oud. Ze zullen wel bij het oude vuil terecht komen.”

,,Het waren prachtige jaren op de markt. Sjanie en ik komen beide uit de Afrikanerbuurt in Rotterdam. Toen ik 13 jaar was heb ik haar leren kennen. We hadden het allebei niet breed thuis. Ik ben bij de groothandel in onder kleding begonnen en bevoorrade marktkooplui. Op een dag kwam ik thuis en zei tegen Sjanie dat we zelf op de markt gingen staan. Ze was verbaasd, dat wel. Maar vanaf die tijd zijn we samen op pad gegaan. Rijk zijn we er niet van geworden, maar sinds dat besluit hebben we nooit meer zonder geld gezeten. Die weelde hebben onze ouders niet gekend.”

,,We zijn nu aan het uitverkopen. De vaste klanten die horen dat we stoppen bestellen nog snel een voorraadje. Inkopen doen we niet meer. Op is op. Nog twee weken en dan is het voorbij. Het zal vreemd zijn als we voor de laatste keer het naambord van de kraam schroeven, maar we kijken terug op veel mooie jaren op de Ridderkerkse markt waarvoor we onze klanten dankbaar zijn. Dat bord heeft trouwens nog wel een verhaal. In eerste instantie hadden we een ander bord laten maken. ‘Goedkope Jopie’ stond erop. Maar na twee weken dachten we dat altijd goedkoop zijn niet zo’n goed businessplan was. Toen hebben we snel een nieuwe laten maken met ‘Jopie’. Bang voor het zogenaamde zwarte gat zijn we niet. Ik ben voorzitter van de seniorencommissie van de amateurs van Feyenoord en samen bridgen we.”

,,We gaan de markt missen, dat zeker, maar het komt wel goed met ons. Klanten en collega’s bedankt. Het gaat jullie goed.”