Lief- en leedstraten gaan van start

RIDDERKERK - Facet Ridderkerk start met lief en leedstraten in Ridderkerk. Een lief en leedstraat gaat om sociaal contact in de straat en is er op gericht om gezamenlijk activiteiten te ontwikkelen, waardoor buren elkaar (weer) weten te vinden.

Nu ouderen langer thuis wonen, verder weg van hun naaste familie en de individualisering in de maatschappij steeds sterker word, lijkt eenzaamheid in Nederland een actueler thema dan ooit. Dit geldt echter niet alleen voor ouderen. Ook een jonge moeder, versbakken pensionado of een jongere zonder baan kan eenzaamheid ervaren. “Doordat deze mensen vaak een kleiner netwerk hebben en dus minder hulpbronnen dichtbij, kan dit effect hebben op hun welbevinden. Ook in Ridderkerk merken we dat eenzaamheid onder onze bewoners toeneemt en heeft de gemeente dit thema hoog op de agenda staan, waarbij Facet hier handen en voeten aan geeft met de lief- en leedstraten. Het gaat om sociaal contact in de straat”, zegt sociaal makelaar Rene Belder.

Sociale gangmakers
In veel straten gebeurt het omkijken naar elkaar al vanzelf, maar regelmatig ad hoc. Bij de lief en leedstraat zijn twee bewoners per straat de sociale gangmakers van een straat. Deze gangmakers krijgen hulp van Facet én een klein budget. “Dit kan worden gebruikt voor bewoners die wat extra aandacht kunnen gebruiken. Een bloemetje voor een buurman die uit het ziekenhuis komt of een kaartje als er een baby is geboren”, zegt Miranda van de Nobelen, ouderenadviseur bij Facet Ridderkerk. “Een lief en leed straat is er namelijk op gericht om gezamenlijk activiteiten te ontwikkelen, waardoor buren elkaar weer weten te vinden. Zij brengen daarmee burenhulp in beweging.”

Ouderwets nabuurschap
Bewoners kunnen zich als deelnemer van een lief en leed straat aanmelden en zo het gevoel krijgen er niet alleen voor te staan. Er wordt een oogje in het zeil gehouden bij ziekte, er kan hulp worden geboden door bijvoorbeeld een paar boodschappen te doen of de planten water geven en het is gewoon gezelliger. “In een lief en leed straat wordt er gewerkt aan een beter sociaal verband, ouderwets nabuurschap zou je kunnen zeggen”, zegt Rene. “Buurtbewoners voelen zich daardoor gezamenlijk aansprakelijk voor hun woonomgeving en meer met elkaar verbonden. Eén buurtbewoner kan al een hele straat in beweging brengen en opfleuren. De doelen van een lief en leed straat zijn simpel: Meer aandacht voor elkaar. Meer burenhulp. Terugdringen van eenzaamheid. Zou u ook in zo’n straat willen wonen? Meld u dan aan.”

Aanmelden
In Ridderkerk start Facet met lief en leedstraten. Het draait om u en uw buren. Er zijn uiteraard bewoners nodig die zich voor hun straat verantwoordelijk voelen en graag met een andere buurtbewoner de gangmakers rol willen vervullen. De gangmakers worden begeleid met het benaderen van de buren en ondersteund met alle materialen die daarvoor nodig zijn, zoals het lief en leed budget en bijvoorbeeld kaartjes en attenties. Bewoners die geïnteresseerd zijn kunnen zich opgeven bij Facet Ridderkerk via 0180 – 432 350 of liefenleedstraat@facetridderkerk.nl: “Geef u nu vast op, dan hebben we begin 2021 een vliegende start. Kom erbij, u bent welkom en nodig”