In de hoogtijdagen werd gezongen met honderden kinderen

Koren van Jennifer van den Hoek zijn uitgezongen

RIDDERKERK - De koren van Jennifer van den Hoek zijn uitgezongen. Het 50-jarig bestaan in 2021 zullen de Ridderkerkse kinder- en jeugdkoren daardoor net niet halen. Nu onzeker is of er voor die tijd überhaupt nog gezongen kan worden is besloten om de stekker eruit te trekken.

“Tijden zijn enorm veranderd: iedereen heeft het druk en zeker de laatste tijd was het verzuim zowel tijdens de repetities als uitvoeringen groot. Degenen die ons uitnodigden rekenden vaak op een grote groep en dan kwamen we met veel minder” vertelt koorleidster Jennifer. Zij merkte steeds vaker dat de wekelijkse repetities en geplande uitvoeringen botsten met andere activiteiten van de jeugd. “Repeteren van nieuwe liederen met veel afwezige koorleden heeft niet zoveel zin. Dat moet je dan gaan herhalen voor wie er niet bij was. Als we onvoldoende alten of sopranen hadden konden we ook niet altijd de liederen zingen die we wilden” licht de dirigente toe.
De repetitieruimte bij het Leger des Heils in Ridderkerk is inmiddels opgezegd. Een afscheidsfeest wordt nog wel gepland, zodra bekend is wanneer dit wel mogelijk is. De ‘koormoeder’ begon in 1971 met een klein kinderkoortje aan de Van Eedenstraat. Dit groeide uit tot meerdere koren, waarmee in de hoogtijdagen een groot christelijk kinderkoor gevormd kon worden met meer dan 600 kinderstemmen. Op de ledenlijst staan nu krap 50 kinderen en tieners. In de loop der jaren brachten de Ridderkerkse koren tien elpees en zes cd’s uit. Jennifer sluit niet uit dat ze doorgaat met projectkoren met bijvoorbeeld oud-leden of kinderen en ouders.