Burgemeester Attema hangt Maylin haar eigen ambtsketen om.

Maylin is het nu écht!

RIDDERKERK - Dinsdag is tijdens een bijzondere bijeenkomst in het gemeentehuis Maylin Ouwens, de eerste kinderburgemeester van Ridderkerk, officieel geïnstalleerd. De elfjarige Ridderkerkse kreeg door burgemeester Anny Attema de speciaal voor de kinderburgemeester ontworpen ambtsketen omgehangen. Maylin’s ouders en broer waren erbij, evenals de leden van het college en de griffier.

Wethouder Marten Japenga ging in op de geschiedenis van de kinderburgemeester. Een motie van de gemeenteraad om een kinderburgemeester voor Ridderkerk mogelijk te maken was het startpunt. Volgens de wethouder staat de rol van kinderburgemeester niet op zichzelf. De functie is ingebed in het breder verhaal van de jeugdparticipatie. ,,We vinden het belangrijk dat jongeren met ons meedenken over hoe we Ridderkerk inrichten. En Maylin, jij kan daar een prima rol in vervullen. Dat gaan we ook met elkaar organiseren’’, aldus wethouder Japenga.

Voor de functie hadden vijf jonge Ridderkerkers gesolliciteerd. Ze werden alle vijf geprezen voor hun moed om die stap te zetten.

Na de installatie en het uitreiken van een mooi boeket kreeg Maylin het woord om haar speerpunten toe te lichten. Ze gaat zich inzetten voor meer respect voor hulpdiensten, tegen pesten op school, opruimacties tegen zwerfaval, en het mogelijk maken dat kinderen van ouders met weinig inkomen aan sport kunnen doen.