Op de cd staan kerstliederen in vijf talen

Kerst cd met jonge Ridderkerkse sopraan

RIDDERKERK - De stem van de jonge Ridderkerkse sopraan Marit Weerheim is te horen op de nieuwe kerst-cd “Cantiques de Noèl”, die op 14 november jl. werd opgenomen in de Grote Kerk van Overschie. De 18-jarige Marit zong hier aan de zijde van violiste Annelies Rijk, fluististe Henriëtte Tebrugge, harpiste Suzanne Zijderveld en organist Jan Teeuw, die ook tekende voor de arrangementen.

Marit droeg al eerder vocaal bij aan een cd van Jan Teeuw. Het contact werd gelegd op de Guido de Brès, waar de Ridderkerkse solo zong bij de kerstviering. Jan Teeuw, al meer dan dertig jaar kerkorganist in Overschie, behoort tot de vaste bespelers van het orgel van de school in Rotterdam. Zoals velen die Marit een keer hebben horen zingen was hij direct overtuigd van haar talent. Zelf is Marit er nog bescheiden onder. “Zingen is voor mij een wat uit de hand gelopen hobby. Al verschillende keren heb ik op uitnodiging mogen bijdragen aan concerten en zo leer ik gaandeweg steeds meer mensen in de muziekwereld kennen. Die vragen me weer voor hun projecten” vertelt ze.

Koorschool
Met zingen begon Marit al op jonge leeftijd. Ze was zeven toen ze zich aansloot bij de koorschool Ars Musica, waar ze met de zanglessen klassiek geschoold werd. Met dit koor verleende ze de laatste jaren medewerking aan de opvoering van grote koorwerken, waaronder de Matthäus Passion en de Johannes Passion van J.S. Bach. Nu ze de Guido de Brès heeft ingeruild voor een studie rechten aan de Erasmus Universiteit hoopt Marit het zingen erbij te kunnen blijven doen. Zoals zovelen beleeft ze nu een vreemd jaar zonder koorrepetities en concerten. Het verzoek om mee te werken aan de opnamen van een kerst-cd was dan ook zeer welkom: “Het was wel bijzonder, want ik stond nu te zingen een lege kerk.”

Meerstemmig
Op de kerst-cd laat Marit zich in verschillende talen én meerstemmig horen. Ze is enthousiast over het resultaat: “Het zijn allemaal bekende kerstliederen, die op deze manier net weer anders klinken. Je hoort ze nu eens in het Duits, Engels, Frans of Latijn. Met ook nog wat Nederlandse liederen ben ik in vijf talen te horen. Ook met de begeleiding zijn er verschillende combinaties gemaakt, waarmee het een zeer gevarieerd geheel is geworden.”
Opgenomen werden onder meer Dona Nobis Pacem, In Dulci Jubilo, Greensleeves, Once in Royal David City, Hoor de eng’len zingen d’eer, Er is een roos ontsprongen, Ere zij God en het Halleluja van Händel. Naast de opnieuw door Jan Teeuw getoonzette kerstliederen werden enkele liederen a capella vastgelegd. Door weer mee te zingen met deze opnamen werden een tweede en derde stem toegevoegd, waardoor het lijkt alsof de sopraan met een eigen koortje zingt. Marit maakt zo meerstemmig indruk met o.a. “In Dulci Jubilo”.

De cd “Cantiques de Noèl” is voor € 14,95 te koop. In Ridderkerk verkrijgbaar bij De Kandelaar en te bestellen bij Marit via: weerheim.mrh@gmail.com. Wie hem laat opsturen moet wel rekenen op bijkomende verzendkosten. Wie geen cd-speler meer heeft kan kiezen voor een usb-versie.

Marit Weerheim zong in een lege kerk