R-lijn 489 gaat minder in de spits rijden

SnelBuzz 392 van Qbuzz wordt streekBuzz 92

RIDDERKERK - Met de nieuwe dienstregeling van Qbuzz gaat een streep door Snelbuzz 392. Na de jaarwisseling zijn de bussen die Nieuw Reijerwaard aandoen veranderd in streekBuzz 92. Daarnaast wordt een deel van deze lijn overgenomen door streekBuzz 192.

De frequentie van deze bussen gaat overdag terug van vier naar twee keer per uur. Alleen de bussen van 192 zullen ook de haltes in Rijsoord aandoen. Voor lijn 21 (Ridderkerk-Zwijndrecht) is de route in Zwijndrecht iets aangepast, maar er vervallen geen haltes.

Minder in spits
De bussen van R-net 489 (Alblasserdam-Ridderkerk-Rotterdam Kralingse Zoom) gaan in de spits vier keer per uur rijden in plaats van zes keer per uur. Op zaterdagen gaat de frequentie terug naar twee keer per uur in plaats van vier keer per uur. Op dezelfde wijze wordt de frequentie van R-net 491 (Sliedrecht-Oostendam-Rotterdam Zuidplein) verlaagd. Op drukke momenten worden er wel extra ritten gereden tussen Alblasserdam en Oostendam, die aansluiten op streekBuzz 191 naar Ridderkerk en Rotterdam-Zuidplein. Hiermee wordt op de drukste momenten een frequentie van 7½ minuten geboden, maar wel met vaker overstappen. Bij de halte Oostendam zullen de lijnen 489 en 491 voortaan op hetzelfde moment arriveren, waardoor hier snel kan worden overgestapt.