Borden attenderen de reizigers op de wijzing van de route van lijn 245

Buslijn 245 niet meer door centrum

RIDDERKERK - Met ingang van 4 januari 2021 rijden de bussen van RET-lijn 245 niet meer door het centrum van Ridderkerk. De haltes Jan Luykenstraat, Koningsplein en de Koninginneweg zullen niet meer worden aangedaan door de bussen die rijden tussen Ridderkerk en Kralingse Zoom.

In plaats hiervan gaat lijn 245 net als lijn 146 rijden over de Burgemeester de Zeeuwstraat. Er wordt hiermee al vooruitgelopen op de komst van een nieuwe HOV-lijn, die over enkele jaren voor een snellere verbinding moet zorgen. De vrije busbanen hiervoor moeten nog worden aangelegd.

Lagere spitsfrequentie
Het idee was dat forenzen al zouden kunnen wennen aan meer bussen in de spits. Dat komt met de nieuwe dienstregeling nog niet goed van de grond. Nu door corona het aantal reizigers fors is afgenomen is gekozen voor een tijdelijke dienstregeling met minder ritten in de spits. Lijn 245 gaat nu in de spits om de 20 minuten rijden in plaats van om het kwartier. Voor de spitsbussen van lijn 146 wordt de frequentie om het kwartier in plaats van om de tien minuten. Ook lijn 144 gaat in de spitsuren elk kwartier rijden en niet om de tien minuten. Lijn 140 gaat in de ochtendspits om het halfuur rijden in plaats van elk kwartier.

Geschrapte ritten
Afhankelijk van de reizigersgroei worden de frequenties over een halfjaar weer opgeschroefd. Niet meer terugkomen zijn enkele late ritten. Uit het busboekje geschrapt zijn de late ritten van lijn 146 op werkdagen en zondag van 23.41 uur vanaf Drievliet en 00.14 uur vanaf Zuidplein. Voor lijn 144 zijn de ritten van 00.03 richting Zuidplein geschrapt.