Van der Valk wil beter steunpakket

RIDDERKERK - “Er gaan echt hotels omvallen als er niets wordt gedaan.” Met die boodschap zat Freek van der Valk, eigenaar van het Van der Valkhotel Ridderkerk, zondagavond in het NOS-programma “Nieuwsuur”.

Van der Valk pleitte namens alle hotels voor ruimere compensatieregelingen van de overheid. “We willen niet bedelen, we houden graag onze eigen broek op, maar dit duurt nu al een jaar en het eind is nog niet in zicht” aldus Van der Valk.
Voor de vaste lasten moeten de hotels nu zelf 30 procent opbrengen. Daarbij komt dat de vergoeding maximaal 90.000 euro per kwartaal is, terwijl de vaste lasten voor een hotel kunnen oplopen tot een miljoen euro. Ook zijn er hotels die te veel medewerkers of te veel omzet hebben en daarom helemaal geen aanspraak te kunnen maken op een vergoeding. “Het vet is nu overal wel van de botten” zegt Freek van der Valk.
Het steekt de hoteleigenaar dat de Van der Valkhotels als een groep worden gezien, terwijl de hotels van het familiebedrijf allemaal zelfstandige ondernemingen zijn. Ook om die reden kunnen ze minder een beroep op steunmaatregelen doen.