Jovainy (18), Bilal (17) en Sam (18) doen overal in Ridderkerk boodschappen, of het nu bij de Albert Heijn of de viswinkel is.

Bilal, Sam en Jovainy zetten boodschappenservice door tijdens lockdown

RIDDERKERK - Om een centje bij te verdienen in de kerstvakantie bedachten drie Ridderkerkse studenten een boodschappenservice. Inmiddels gaan ze veel langer dan gedacht met boodschappenlijstjes langs de winkels om bestellingen bij hun klanten thuis af te leveren: “Voor verschillende mensen hebben we dit al elke week mogen doen.”

Aanvankelijk waren Bilal Cherif (17), Sam Davids (18) en Jovainy Jonkman (18) van plan om alleen in de vakantieperiode te winkelen voor anderen. Nu willen ze hun service gedurende de lockdown periode voortzetten. “De reacties zijn positief. Voor mensen die er zelf niet op uit kunnen of durven is dit een uitkomst” aldus het trio.

Winkels aflopen

De ondernemende jonge Ridderkerkers studeren internationale handel en handel/commercie aan het Albeda College in Rotterdam. Nu alle lessen online zijn doen ze zelf praktijkervaring op met “Lockdown Boodschappenservice Ridderkerk”. Om reclame te maken hebben ze duizend flyers verspreid, maar inmiddels hebben ze ervaren dat de meeste klanten komen via hun Facebookpagina en mond-op-mondreclame.

Dat alle supermarkten en veel winkels inmiddels ook thuisbezorgen zien de studenten niet als concurrentie. “Wij zijn onderscheidend omdat we naar alle winkels gaan waar de klant producten van wil hebben. Als dat gewenst is gaan wij naar Albert Heijn, Kippie, de viswinkel en de bakker. Alle specifieke winkels die de klant aangeeft lopen wij af” vertelt Bilal. Bij aflevering kan er contactloos met een Tikkie worden betaald. Voor het afrekenen worden natuurlijk alle bonnetjes overlegd. Er hoeft niet vooruit betaald te worden: “Voor we boodschappen gaan doen bellen we wel op ter bevestiging.”

Fietsen met boodschappen

Bij boodschappen onder de 50 euro zijn de bezorgkosten 5 euro. Bestellingen tussen de 50 en 100 euro worden voor 7,50 euro thuisbezorgd. Wanneer de inkopen boven de 100 euro zijn kost de boodschappenservice 10 euro. “Doorgaans hoeft er maar één iemand van ons te fietsen met boodschappen onder de 50 euro. Als het meer is moeten we met z’n tweeën of drieën fietsen” licht Bilal de tariefstelling toe. Wanneer het heel veel of slecht weer is, kan er ook een auto worden ingezet. Jovainy heeft als enige van de drie zijn rijbewijs al gehaald.

De jongens zien bij voorkeur de boodschappenlijstjes (en eventueel gewenste winkels) binnenkomen via een app-bericht. Ze hebben dan alles direct in hun scherm. “Voor ouderen kan dit een drempel zijn. Dus het kan ook gewoon telefonisch” benadrukken de drie.

Voor meer informatie of het doorgeven van bestellingen kan men een app-bericht sturen naar 06 4208 0738. Voor info kan men ook kijken op Facebook Lockdown Boodschappen Service Ridderkerk. Mailen kan naar: lockdownboodschappenservice@gmail.com.