In gesprekken met onder andere makelaars en inwoners, komt naar voren dat er een grote vraag is van Ridderkerkers voor een huis onder de 250.000 euro.

Ridderkerkers willen meer woningen voor starters en senioren

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk hoopt dit jaar te komen tot de opstelling van een nieuwe Woonvisie. Hierin zal vastgelegd worden welke woningen in de komende jaren voor Ridderkerk gewenst zijn. Nu al is duidelijk dat er meer woningen moeten komen voor starters en senioren, waarbij er ook veel behoefte is aan wonen met zorg.

In de aanloop naar de opstelling van de Woonvisie een analyse gedaan door adviesbureau Companen. Hiervoor werden gesprekken gevoerd met onder meer makelaars, verhuurders, projectontwikkelaars en zorgaanbieders. Daarnaast waren er (online) bijeenkomsten met inwoners. Een opvallende conclusie is dat er onder Ridderkerkers een grote voorkeur is voor grondgebonden woningen, die niet te duur mogen zijn.

Realistisch

Er is grote vraag naar zulke huizen onder de 250.000 euro. Daar blijkt de huidige markt amper in te voorzien. In 2020 kostte een gemiddelde rij- of hoekwoning zo’n 292.000 euro. Voor tweekappers was de gemiddelde verkoopprijs 415.000 euro. Appartementen zijn gemiddeld wel te vinden onder de 250.000 euro. Een huis met een tuintje is voor die prijs nog wel mogelijk, maar groter dan zeventig tot tachtig vierkante meter wordt het dan niet.

“Het is de vraag in hoeverre de vraag naar goedkopere grondgebonden woningen realistisch is (en blijft) in een woningmarkt met stijgende verkoopprijzen. Daarbij komt dat nieuwbouw vaak duurder is dan bestaande woningen. Hoe er dan toch betaalbare grondgebonden woningen kunnen worden gebouwd en liefst ook op langere termijn beschikbaar gehouden kunnen worden voor de doelgroep, is een belangrijke opgave voor de toekomst” stelt Companen. De analyse wordt deze week besproken door de raadscommissie Samen Wonen.