Het gebouw van de vroeger bibliotheek verdwijnt voor 35 appartementen, waaronder zes starterswoningen.

Vroegere bibliotheek verdwijnt en maakt plaats voor appartementen

RIDDERKERK - Op de plek van het voormalige gebouw van de bibliotheek aan de Rembrandtweg in Ridderkerk komt een appartementengebouw. Het college is akkoord met een principeverzoek van AKM Projectontwikkeling. De projectontwikkelaar wil het pand met nu een kantoorfunctie laten wijken voor een gebouw met 35 appartementen.

Een woontoren op deze locatie is door burgemeester en wethouders afgewezen. Wel is er een akkoord over het bouwen van vijf woonlagen, waarmee qua hoogte beter wordt aangesloten op de omliggende bebouwing. Gepland in dit complex zijn zes starterswoningen met een vraagprijs van 200.000 euro en 19 middeldure woningen die met de verkoopprijs van maximaal 325.000 euro onder de grens van Nationale Hypotheek Garantie blijven.

De vraagprijs van tien duurdere appartementen ligt boven die grens. Volgens het college past dit plan binnen de gemeentelijke woningbouwstrategie en sluit het aan op de woningbouwbehoefte in Ridderkerk.

Geen kantoorfunctie

Het te slopen pand werd oorspronkelijk gebouwd voor de huisvesting van de openbare bibliotheek van Ridderkerk. De ‘bieb’ zat er van 1974 tot 1992. Nadien zat er een advies- en managementbureau in het pand aan de Rembrandtweg. Het gebouw wordt gebruikt voor cursussen en examens. Het college heeft geen moeite met het verdwijnen van de kantoorfunctie: “Gelet op de leegstand van kantoren is er geen noodzaak, maar wel ruimte om kantoren in beperkte mate aan de voorraad in Ridderkerk te onttrekken.”

Niet uitgesloten wordt dat dit op termijn ook zal gebeuren met het naastgelegen gebouw dat nu nog in gebruik is als notariskantoor: “Qua vormgeving is rekening gehouden dat de nieuwbouw in de toekomst voldoende ruimte is voor een mogelijk gelijksoortige uitwerking op het naastgelegen perceel.”