Lief en Leedstraten zijn in veel gemeenten een succes. Twee buren zorgen ervoor dat er een kleine attentie wordt aangereikt bij bijvoorbeeld een zieke buur of als er een nieuwe bewoner komt.

Oliebollen en glühwijn: eerste acties Lief en Leedstraten van start

RIDDERKERK - Facet Ridderkerk startte eind vorig jaar met Lief en Leedstraten in Ridderkerk. Bij dit initiatief gaat het om sociaal contact in de straat en activiteiten, waardoor buren elkaar (weer) weten te vinden. In december 2020 zijn de eerste lief en leedpotjes uitgereikt aan de gangmakers van drie Lief en Leedstraten.

De eerste actie zijn ook meteen opgezet; glühwein en oliebollen gebakken door bewoners van de Meerkoet, het optuigen van een kerstboom in de wijk in de Koolmees en oliebollen in het Lohmanpark. Lief en Leedstraten zijn in veel gemeenten al een succes. Twee buren, de gangmakers, zorgen ervoor dat er een kleine attentie wordt aangereikt bij bijvoorbeeld een zieke buur, als er een baby wordt geboren of een verjaardag. Dit kan een kaartje of een bloemetje zijn. Ook kan de gangmaker een nieuwe bewoner welkom heten met een welkomstpakket.

Gangmakers

De gemeente Ridderkerk stelt hiervoor 150 euro per straat ter beschikking. De grootte van een Lief en Leedstraat is ongeveer 50-75 huizen. Om meer straten te bereiken, zijn er uiteraard bewoners nodig die gangmaker willen worden, dat werkt het beste met twee bewoners. De gangmakers worden desgewenst ondersteund door sociaal makelaar René Belder en ouderenadviseur Miranda van de Nobelen van Facet.

Zij hebben alle materialen die daarvoor nodig zijn, zoals het lief en leed potje, kaarten en attenties. Gangmakers hoeven zelf alleen de bonnen te bewaren. Bewoners die geïnteresseerd zijn kunnen zich opgeven via 0180-432350 of liefenleedstraat@facetridderkerk.nl. Ook in Coronatijd, of beter gezegd: ‘Juist nu’.