Oud Ridderkerk hoopt, ondanks corona, op vertoning zeven wisselexposities

RIDDERKERK - De Stichting Oud Ridderkerk hoopt dit jaar zeven wisseltentoonstellingen te kunnen presenteren. Zeker de eerste maanden is dit wel met het voorbehoud van wat er met de coronamaatregelen mogelijk is.

Het afgelopen jaar konden er van de zes geplande tentoonstellingen maar twee doorgaan. Deze tentoonstellingen over de kinderboeken van W.G. v.d. Hulst en 100 SV Slikkerveer moesten bovendien vervroegd worden afgebroken.

125 jaar O.K.K.

Nu al verzekerd van vertraging is de expositie n.a.v. 125 jaar O.K.K. De tentoonstelling over de Ridderkerkse gymnastiekvereniging had op 13 januari moeten beginnen. De geplande looptijd is tot eind februari, die wellicht dat er toch enkele weken naar het historische materiaal van Ridderkerks oudste sportvereniging kan worden gekeken. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling wordt ook een boekje uitgegeven in de reeks van de Stichting Oud Ridderkerk.

Gepland voor 3 maart t/m 10 april is een kunsttentoonstelling met schilderijen en sieraden van Truus v.d. Waal en Iris Raaijmakers. Daarna volgt de vorig jaar uitgestelde tentoonstelling “De Tweede Wereldoorlog in Ridderkerk” met nu als motto 76 jaar vrijheid. Aanleiding voor een tentoonstelling is ook het 50-jarig bestaan van zorgcentrum Riederborgh. Hier zal in de Oudheidkamer aandacht voor zijn van 3 juni t/m 17 juli.

50 jaar 3x2

Herinneringen aan 50 jaar jeugdwielertour 3x2 moeten volgens de planning opgehaald kunnen worden van 21 juli t/m 11 september. Voor het najaar op het programma staan tentoonstellingen over 575 jaar Ridderkerk (15 september t/m 13 november) en iconen van Mieke Mudde (17 november t/m 8 januari). Ook de iconen expositie had afgelopen jaar al plaats moeten vinden.

De Ridderkerkse Oudheidkamer kan tot zeker 9 februari niet door publiek worden bezocht. Het digitale aanbod is afgelopen jaar wel vergroot met honderden foto’s uit het archief van de gemeente Ridderkerk. Deze verzameling foto’s is voor iedereen toegankelijk via de website van de Stichting Oud Ridderkerk: www.oudridderkerk.nl.