Nieuwbouw Islamitisch Centrum begint volgende maand

RIDDERKERK - Begin februari zal naar verwachting de eerste paal geslagen worden voor een nieuw activiteitengebouw van de Stichting Islamitisch Centrum (SIC) Ridderkerk. Het oude gebouw werd in september 2020 gesloopt om deze nieuwbouw mogelijk te maken. Een noodgebouw fungeert nu als gebedsruimte.

Met het nieuwe gebouw zal er een einde komen aan de ruimteproblemen van SIC Ridderkerk. Qua oppervlakte wordt het nieuwe complex ruim vier keer zo groot. In het voormalige schoolgebouw aan de Jonkheer van Karnebeekweg had de stichting de beschikking over nipt 300 vierkante meter. Het nieuwe complex, dat twee verdiepingen krijgt, zal straks een vloeroppervlakte van 1295 vierkante meter bieden. Het gebouw is ontworpen door Opaal Architecten.

Culturele activiteiten

Van de tekentafel van dit architectenbureau kwamen de ontwerpen voor verschillende moskeegebouwen in Nederland. Ook in het nieuwe SIC-gebouw komt een gebedsruimte. De andere lokalen zullen benut worden voor onder meer educatie en culturele activiteiten. Voor deze activiteiten moest de stichting improviseren in het oude onderkomen.

Het gebouw was oorspronkelijk een bijgebouw voor twee klassen van een school. Het werd in 1993 van de gemeente gekocht door de Stichting Islamitisch Centrum Nederland en in gebruik gegeven van de toenmalige Turkse Moskee Vereniging van Ridderkerk. Afgelopen week is begonnen met het bouwrijp maken van het terrein.