“Ridderkerk Veilig” is opgedeeld in 23 wijken en buurtgroepen.

Groot bereik “Ridderkerk Veilig” WhatsApp-groepen: bijna 3200 mensen aangesloten

RIDDERKERK - Er zijn nu bijna 3200 mensen aangesloten bij de WhatsApp-groepen van “Ridderkerk Veilig”. Ze worden gevoed met waarschuwingen voor criminele activiteiten in de buurt, het uitkijken naar verdachte personen en het helpen zoeken naar kinderen of (dementerende) ouderen die verdwaald lijken.

Na de recente overvallen op de Aldi en de Jumbo stonden al snel de signalementen van de overvallers in de WhatsApp-groepen. “We hebben goede contacten met de wijkagenten en de meldkamer van de politie. Wanneer het nodig is kunnen ze een beroep doen op extra ogen in de buurt of in heel de gemeente” vertelt Jacqueline, hoofdbeheerder van “Ridderkerk Veilig”.

Politie helpen

Dit bewonersinitiatief kwam ruim drie jaar geleden van de grond en heeft inmiddels zijn waarde bewezen: “Niet dat we zelf achter een overvaller of dief aangaan, maar we kunnen de politie wel helpen met wat is waargenomen in de buurt. Al verschillende keren is dankzij onze WhatsApp-groepen een vermissing snel opgelost.”

“Ridderkerk Veilig” is opgedeeld in 23 wijk/buurtgroepen, waarbij beheerders waken over de inhoud. “Deze App-groepen zijn niet voor het voeren van discussies of het doorsturen van grappige filmpjes.

Alarmering

“Dit is geen podium voor onzin, maar voor alarmering en waakzaamheid. Overbodige berichten willen we voorkomen. Er wordt ook zorgvuldig bekeken of iets alleen binnen de wijkgroepen blijft of gedeeld wordt met iedereen” stelt de hoofdbeheerder.

Een boodschap die vorige week naar alle groepen ging, kwam van locoburgemeester Henk van Os. Die greep het podium van “Ridderkerk Veilig” aan voor een boodschap aan ouders toen er berichten in Ridderkerk rondgingen over mogelijke rellen rond de avondklok: “We willen ongeregeldheden voorkomen. Ik doe in ieder hierbij een beroep om uw kind(eren) in de avond thuis te houden” aldus Van Os, die daarbij ook waarschuwde voor mogelijke strafrechtelijke gevolgen als het tot strafbare feiten zou komen.

Breed bereik

Het geeft volgens beheerder Jacqueline aan dat “Ridderkerk Veilig” serieus wordt genomen en het een breed bereik heeft: “Het kan ontvangen worden door 3200 mensen, maar die boodschap komt dan ook bij de huisgenoten. En wanneer iets speelt in de buurt van een familielid of bekende wordt daar vaak ook contact mee opgenomen. Bovendien hebben we een Facebookpagina, waarmee we ook bereik buiten de App-groepen hebben.”

Mensen die zich ook willen aansluiten kunnen voor meer informatie terecht op de website van de gemeente: www.ridderkerk.nl/whatsapp-groep-ridderkerk-veilig/.