Robert van Pelt (rechts) en Mickey Unger voor de showroom in Rijsoord.
Robert van Pelt (rechts) en Mickey Unger voor de showroom in Rijsoord. Foto: Ronald Hooijmeijer

Robert van Pelt van Vakgarage Los: ‘Videobellen bedacht je een jaar geleden toch niet’

RIJSOORD - De showroom van Vakgarage Los Rijsoord aan de Rijksstraatweg is donker. Door de lockdown zijn er geen verkoopactiviteiten. De werkplaats is daarentegen wel open. Geen ideale omstandigheden voor een bedrijf en zeker niet als je nog maar kort de eindverantwoording over de onderneming hebt. Robert van Pelt is echter positief. “Corona biedt ook mogelijkheden. Videobellen om een auto aan een klant te laten zien. Dat bedacht je een jaar geleden toch niet. Nu doen we het dagelijks.”

“Eind vorig jaar heb ik de verantwoording over de zaak overgenomen. Met de aansluiting op het Vakgarage netwerk hadden we een predicaat binnengehaald waar we trots op zijn. Met het vaste team van medewerkers bouwen we nu verder aan het bedrijf. Stevig inzetten om de grootste lokale speler te blijven en een verbreding van ons collectief onderhoudsaanbod.

Ons kent ons

Een mogelijkheid voor bedrijven en hun medewerkers om voor een eerlijke prijs het onderhoud bij ons onder te brengen. We zijn een lokaal bedrijf dat midden in de samenleving staat. Ons kent ons, is een belangrijk kenmerk. Daar bedoel ik mee dat wij de klanten kennen en de klant ons. Geen stropdas, geen driedelig pak. Gewoon normaal doen, iets dat Ridderkerk kenmerkt. Geen hoge overhead kosten en daardoor lagere tarieven dan bij de dealerbedrijven.”

“Een groot misverstand is nog steeds dat wij niet dezelfde service en onderhoud kunnen bieden dan de merkdealers. Ik wil het wel van de daken roepen: Dat is niet waar! Alle apparatuur die nodig is om welk merk dan ook van het nodige onderhoud te voorzien, hebben wij in huis. Er is geen klus te bedenken die niet door ons gedaan kan worden. Ik zou zeggen, daag ons uit. Met een 9,4 als Vakgarage klanttevredenheid onderzoek staan we bij de top-10 van het land.”

Topsport

Robert merkt de laatste tijd dat onderhoudsbeurten vaak uitgesteld worden. Robert vindt dat niet verstandig: “Ook als er minder kilometers gereden worden, doordat er minder woonwerk verkeer is of de vakantie even niet doorgaat, moet de olie na een jaar vervangen worden. De viscositeit van de olie loopt door de tijd terug waardoor de smering afneemt. Na een jaar vervangen dus.

We zien helaas al genoeg vervuilde motoren binnenkomen door uitgesteld onderhoud.” Vier keer heeft Robert met succes de Parijs - Dakar rally gereden. Afzien en improviseren is hem niet vreemd. Nu zit hij aan het stuur bij Vakgarage Los Rijsoord: “Het is een uitdaging met een andere dimensie, maar ondernemen is ook topsport. Alles uit de kast voor een tevreden klant en opgeven is geen optie.”