Volop wandelmogelijkheden in en rond Ridderkerk: op het eiland IJsselmonde valt er 320 kilometer te wandelen.

ChristenUnie wil wandelroutes uitbreiden, maar volgens Aart van Dragt is dat niet nodig

RIDDERKERK - Vorige week kon u op deze plek de tip lezen om door wandelen de winterblues te bestrijden. Thuiswerken, coronastress, leven met beperkingen, het doet wat met je. Mensen trekken veel vaker hun (wandel-) schoenen aan. Ze gaan naar buiten en maken een rondje in de buurt. Maar steeds dat zelfde rondje gaat vervelen. De ChristenUnie, las ik in dezelfde Combinatie, heeft het college gevraagd om het aantal Ridderkerkse wandelroutes uit te breiden.

Eigenlijk is dat niet nodig want op IJsselmonde staan overal van die plastic paaltjes voorzien van pijlen en knooppuntnummers. In totaal voor een afstand 320 km wandelgenoegen aan routes op eiland IJsselmonde uit gezet. Op internet https://www.wandelnet.nl/wandelrouteplanner kunt u zelf een wandeling uitstippelen. Naar uw behoefte van dat moment. Onderweg komt u informatiepanelen tegen met een overzichtskaart en informatie over de omgeving.

Natuurgebieden

Misschien heeft u liever een kant en klare route met afstanden om uit te kiezen. https://www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/rondwandelingen-op-ijsselmonde staan maar liefst 30 rondwandelingen, alle op het eiland IJsselmonde. Wandelingen met route van 5, 10 en 15 km rondom Ridderkerk. Zeer gedetailleerd beschreven maar met kans dat er een kleine verandering heeft plaats gevonden sinds de beschrijving vijf jaar geleden is gemaakt.

Ook staan op de website van Natuurvereniging Eiland IJsselmonde beschreven wandelingen door Ridderkerkse natuurgebieden met volop tips van waar op te letten. Wandelingen voor elk per seizoen apart. Daarnaast staan er wandelingen in andere natuur en recreatiegebieden op eiland IJsselmonde. Het nauwelijks voor te stellen maar het eiland IJsselmonde telt zo’n 40 grote en kleine natuur- en recreatiegebieden. Hoeveel zou u er kunnen benoemen of heeft u er bezocht?

Ook dichtbij huis valt nog genoeg te ontdekken. Kom trek uw wandelschoenen aan...

Aart van Dragt
(adragt@chello.nl)