Woningstichting Wooncompas komt niet-essentiële winkels tegemoet in deze coronatijd.

Wooncompas doet handreiking aan door lockdown getroffen winkeliers

RIDDERKERK - Woningstichting Wooncompas wil met maatwerk hulp bieden aan winkels, die door de lockdown verplicht gesloten zijn en daardoor in financiële problemen zijn gekomen. Die bij de corporatie hurende winkeliers kunnen een beroep doen op een coulanceregeling.

“In eerste instantie moet de steun komen uit de regelingen van de overheid. Ook ons bereiken echter berichten van ondernemers die daarmee niet uit de problemen komen of helemaal tussen wal en schip vallen” zegt Wooncompas-directeur Alfred van den Bosch over de regeling, die bedoeld is voor wat nu niet-essentiële winkels is gaan heten.

Uitsluitsel

Verzoeken tot kwijtschelding, huurverlaging of opschorting van de huur werden al in december gedaan door winkeliers van het Vlietplein, Dillenburgplein en de Dr. Colijnstraat. “Van de tientallen winkels die we verhuren heeft nu ongeveer een derde contact met ons op genomen voor het treffen van een regeling.

Volgende week hopen we de winkeliers die de gevraagde aanvullende informatie hebben gestuurd uitsluitsel te geven over hoe we ze tegemoet kunnen komen. We hadden gehoopt dit binnen vijf dagen te kunnen doen, maar het is maatwerk en dat vraagt iets meer tijd” aldus Van den Bosch.

Coulanceregeling

De directeur van Wooncompas benadrukt dat de woningstichting niet alleen coulant wil zijn voor de middenstanders. “We zijn een sociale verhuurder. Al onze huurders die door de coronacrisis in de problemen zijn geraakt willen we waar mogelijk tegemoet komen. Neem vooral contact op, zodat we kunnen bekijken hoe een regeling mogelijk is.”

Van den Bosch hoopt dat de coulanceregeling voor de winkels een voorbeeld zal zijn voor verhuurders van andere winkelpanden in Ridderkerk. “De handreiking die wij doen zal de winkeliers zeker niet helemaal uit de problemen helpen, maar we willen ons steentje bijdragen om het winkelbestand overeind te houden. De meeste winkeliers zijn echter afhankelijk van andere marktpartijen.”