Lien Oostdijk mag zaterdag weer in het zonnetje gezet worden als ze haar 100e verjaardag viert

Mijlpaal Oostendamse bijna bereikt: ‘Tante’ Oostdijck zaterdag 100 jaar oud

RIDDERKERK - Voor Lien Oostdijck is het aftellen begonnen naar haar honderdste verjaardag. Op zaterdag 27 februari zal de Oostendamse deze mijlpaal te bereiken. Een groot feest mag het onder de huidige omstandigheden niet worden, maar de jarige zal zeker niet worden vergeten.

Kleine politiecel

Bij generaties Ridderkerkers is mevrouw Oostdijck bekend als ‘tante Lien’ van 3x2. Bij oudere Oostendammers kreeg ze naam als echtgenote van hoofdagent Sjaak Oostdijck. Hij werd na de oorlog in 1945 de politieman van Oostendam en nam soms letterlijk ‘werk’ mee naar huis.

In de woning van het echtpaar Oostdijck aan de Damstraat was een kleine politiecel, waar een drinkebroer of vechtersbaas een nachtje kon worden ingesloten. Mevrouw Oostdijck zat vaak de volgende ochtend met zo’n arrestant een kopje thee te drinken in de woonkamer. Wanneer ze weer nuchter waren kon ze de celgasten nog even moederlijk toespreken.

Avondvierdaagse Ridderkerk

Sjaak Oostdijck toonde zich ook maatschappelijk betrokken. Hij was medeoprichter van Speeltuinvereniging Oostendam, Wandelsportvereniging (WSV) Ridderkerk en blies in 1976 de Avondvierdaagse van Ridderkerk nieuw leven in. Inschrijven voor wandeltochten en andere evenementen kon aan de deur of telefonisch.

Het was veelal Lien die de telefoon opnam en de namen noteerde. Dat deed ze ook voor kinderactiviteiten op Koninginnedag en de jaarlijkse tochten voor de oude van dagen van Oostendam.

Ere-medewerkster

Hoofdagent Oostdijck (later benoemd tot brigadier) was ook één van de initiatiefnemers van vakantiebesteding in Ridderkerk. Als lid van de commissie vakantiebesteding was hij onder meer de motor achter de Waardentour. Geboren uit dit evenement werd de jeugdtour 3x2, waarvan in 1973 de eerste editie werd gehouden.

Oostdijck trok deze vakantieweek jarenlang als voorzitter. Ook Lien was er 25 jaar lang actief bij betrokken. Bijna al die jaren was ze jurylid. Toen ze hier in 1996 mee stopte werd ze benoemd tot “ere-medewerkster van 3x2”.

Wisselbokaal

Eind 2002 overleed Sjaak Oostdijck op 85-jarige leeftijd. Zijn naam leeft voort in de Sjaak Oostdijck wisselbokaal, een waarderingsprijs die Lien Oostdijck elk jaar tijdens de finale van 3x2 persoonlijk mocht uitreiken. In 2019 deed ze dat voor het laatst. Ook zonder officiële verplichtingen hoopt ze nog wel van 3x2 te kunnen genieten. Ze vindt het altijd prachtig om de karavaan voorbij te zien fietsen.

Betrokken voelt ze zich ook nog altijd bij Oostendam, hoewel ze al sinds 2002 woont in Hendrik-Ido-Ambacht. Haar geliefde Oostendam biedt geen seniorenappartementen. Alle jaren bleef ze wel lid van Speeltuinvereniging Oostendam. Ze is nu de enige die al vanaf de oprichting in 1951 op de ledenlijst staat.