De rotonde Vondellaan-Vlietlaan-Donkerslootweg kreeg de meeste prikkers.

Verkeersonveilige plekken Ridderkerk aangewezen met online prikkers

RIDDERKERK - Met de enquête -tool “Prikker op de Kaart” konden inwoners van Ridderkerk vorig jaar aangeven welke plekken zij in de gemeente als verkeersonveilig ervaren. Daarbij konden zij ook motiveren waarom ze deze plekken onveilig vinden.

Dit werd gedaan door 687 Ridderkerkers, die samen 1205 prikkers bij onveilige punten plaatsten. Het meest werd dit gedaan voor de rotonde Vondellaan-Vlietlaan-Donkerslootweg. Er werden 55 prikkers gezet door weggebruikers die deze rotonde vooral onveilig vinden voor fietsers.

Infrastructuur

Volgens een derde van deze enquêtedeelnemers is de infrastructuur mede oorzaak van de onveiligheid. Daarnaast wordt door bijna een derde het verkeersgedrag van automobilisten, bromfietsers én fietsers genoemd. In 2019 gebeurde op deze rotonde vijf ongelukken.

Tweede in de top 10 van onveilige situaties staat de kruising Sportlaan/Kievitsweg/Willemstraat (34 prikkers), waar voetgangers en fietsers het lastig hebben tussen het snelverkeer. Het resulteerde in 2019 in twee geregistreerde ongelukken.

Gedrag weggebruikers

Ook onveilig voor fietsers en voetgangers ervaren is het wegvak Willem Dreesstraat/Koningsplein/Schoutstraat (26 prikkers), waar in 2019 twee ongelukken waren. Ruim de helft geeft hier de schuld voor de onveiligheid aan het gedrag van de weggebruikers, terwijl bijna veertig procent de infrastructuur aan de onveiligheid vindt bijdragen.
Bij de T-kruising Rijnsingel-Benedenrijweg, waar in 2019 negen ongelukken waren, werden slechts 17 prikkers geplaatst.

De mensen die dat deden geven aan dat het ook hier onveilig is voor fietsers en voetgangers. Nog minder prikken (10) waren er voor de rotonde Jan Luykenstraat/Vondellaan/Bilderdijklaan, waar in 2019 zeven ongelukken gebeurden. Er werd vaker geprikt op plekken waar minder tot geen ongelukken waren. De meeste prikkers werden door de deelnemers geplaatst op school/thuisroutes.