Ruth de Visser vulde met haar dochter Marije twee vuilniszakken per dag.

Door een ‘Ommetje’ gaan Ruth en Marije het zwerfvuil te lijf

RIDDERKERK - De dagelijkse wandeling met de Ommetje-app van de Hersenstichting werd een spontane opruimactie. Ruth de Visser en haar dochter Marije ergerden zich zo aan het afval in het Ridderkerkse Oosterpark dat ze besloten om in de krokusvakantie elke ochtend grijpers en vuilniszakken mee te nemen.

“Ik ben lid van een groepje dat in verschillende delen van Ridderkerk zwerfvuil opruimt. In het park waren we nog niet geweest en daar lagen langs de paden zoveel blikjes en flesjes. Echt schrikbarend” vond Ruth. Voor het opruimen liep ze met haar dochter elke ochtend vroeg een andere route.

Twee vuilniszakken vol

Het kostte het duo geen moeite om elke dag met twee volle vuilniszakken thuis te komen. Bovendien ging er na de eerste dag ook een extra plastic boodschappentas mee om het glaswerk apart in te zamelen: “We konden het zo allemaal goed gescheiden aanbieden.”

Uit het groen van het Oosterpark werden honderden blikjes, flessen en veel plastic afval geplukt. Veel van dit afval lag er zichtbaar al maanden. “Nu zijn de struiken nog kaal, dus je ziet alles goed liggen. We waren er zo op gefocust dat we bijna vergaten om ook te genieten van onze wandeling” vertelt Marije: “Maar het geeft een heel tevreden gevoel dat het park een stukje schoner is geworden.”

Eenvoudig zwerfvuilpakket aanvragen

Complimenten kregen de twee volop van andere bezoekers van het park. “Best wel bijzonder. Als we dit in een woonwijk doen krijgen we weleens de vraag of we een taakstraf hebben. In het park kregen we alleen maar opgestoken duimen. Het is duidelijk dat meer mensen zich ergeren aan die troep.”

“Dat je bij de gemeente heel eenvoudig een zwerfvuilpakket met grijper en zakken kunt aanvragen is nog lang niet bij iedereen bekend. En de gemeente haalt binnen een dag een volle zak op. Dat is goed geregeld dus! ” vertelt Ruth: “Hopelijk hebben we meer mensen op het idee gebracht dat je een ommetje prima kunt combineren met zorg voor je omgeving.”

Een zwerfvuilpakket aanvragen kan via: www.onzetoekomstisduurzaam.nl.