Hans van Heesch brengt vierde roman uit, dit keer over naziproject in Britse Alderney

RIDDERKERK - De sinds een jaar in Ridderkerk wonende hobbyschrijver Hans van Heesch heeft met “Dagboek van Verloren Liefde” zijn vierde roman geschreven. De auteur brengt met deze oorlogsroman een geheim project van de nazi’s op het Britse eiland Alderney onder de aandacht.

“Het is een fictief verhaal met figuren die ik zelf bedacht heb, maar het is wel gebaseerd op kloppende feiten en ware gebeurtenissen” vertelt Van Heesch, die eerder met een mix van feiten en fictie de historische streekroman “De Holtlandsage” schreef.

Nu was het een natuurgids die hem op het spoor bracht van een bijzondere geschiedenis op bezet Alderney. Hij wees de auteur op een krantenartikel over de duizenden dwangarbeiders die naar het Kanaaleiland werden gedeporteerd om in het uiterste geheim te werken aan lanceerinstallaties voor met zenuwgas geladen V1-bommen.

Na bronnenonderzoek goot Hans van Heesch het verhaal van dit vergeten strafkamp in een dagboek dat in zijn roman gevonden wordt door een archeologiestudent. Hij wordt gegrepen door het levensverhaal van de dagboekschrijfster.

Zij vertelt over de de achtergrond van haar arrestatie eind 1941, gevolgd door dwangarbeid aan de ‘Atlantikwall’ voor Organisation Todt, tot en met haar deportatie naar Alderney, waar gedwongen prostitutie haar enige overlevingskans is. Ondanks haar rol, of juist wel daardoor, ontrafelt Suzanna de geheime plannen van de nazi’s. Kan ze iets met die wetenschap?

“Dagboek van Verloren Liefde” is voor € 22,95 (inclusief verzendkosten) te koop bij: www.bol.com.