Alzheimercafé online over de benadering van dementerenden

RIDDERKERK - Ook in de maand maart is er een online Alzheimer Café Ridderkerk. Dit keer gaat Lenie de Jong in gesprek met Mireille Hollemans, psycholoog bij Aafje over benaderingswijze bij dementie. De video is vanaf 18 maart te bekijken via: www.karaatmantelzorg.nl.

De benaderingswijze van iemand met dementie is anders dan van mensen zonder dementie. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Als iemand zich veilig en serieus genomen voelt, verloopt communicatie een stuk gemakkelijker. Een groot deel van de communicatie met iemand met dementie bestaat uit lichaamstaal of non-verbale communicatie. Iemand met dementie begrijpt je beter als je je woorden ondersteunt met gebaren. Raak bijvoorbeeld iemand even aan als je aandacht wil trekken en maak een drinkgebaar als je vraagt of iemand koffie wil.
Net als vorige maanden biedt de werkgroep Alzheimer Café Ridderkerk een video aan van een gesprek dat anders zou plaatsvinden in het Alzheimer Café Ridderkerk. Deze video is vanaf 18 maart te zien op de website van Karaat Mantelzorg en via Facebook.com/KaraatMantelzorg. Ook de eerdere video’s van het Alzheimer Café zijn terug te zien. Andere organisaties zoals Salem, Riederborgh, Internos en Aafje publiceren de video’s ook op hun websites. Voor vragen of reacties kan men mailen naar info@karaatmantelzorg.nl of bellen: 0180 -763717. U kunt vragen naar Mineke Boon, senior mantelzorgconsulent en projectleider Dementievriendelijk Ridderkerk.