Ondernemers non-food sector snakken naar versoepeling: ‘Het is ronduit triest’

Bij mijn laatste bezoek aan de markt sprak Melanie van Vliet, van de wekelijks zeer drukbezochte Versopdemartk.nl groentekraam, de wens uit dat haar collega’s met de non-food artikelen weer snel op de makt zouden staan. We zijn u vier weken verder en de markt is nog steeds alleen bezet door ondernemers met food artikelen.

Ruim vier maanden moeten de ondernemers die niet essentiële goederen verkopen, noodgedwongen nu al thuisblijven. Geen doel om vroeg op te staan, geen uitzicht op een einddatum en, misschien wel het ergste, geen inkomen. Hoe ‘overleven’ ze dat? Ik sprak met gedupeerde ondernemers.

Door Ronald Hooijmeijer

Lege vitrines

Michel Nobel van het gelijknamige goud- en zilveratelier is blij dat hij in familieverband kan helpen met klussen, zodat hij zich nuttig kan maken. ,,Het is ronduit triest”, zegt Michel aan de telefoon. ,,Wij moeten het hebben van tastbare verkoop. De mensen willen zien en voelen wat ze kopen. Sieraden is emotie. Die koop je niet via internet. We hebben dus geen inkomsten via internetverkoop. Op drie van de vier weekmarkten mogen we wel reparaties uitvoeren.”

,,Daar staan we dus met lege vitrines, maar dan heb je tenminste nog een doel en wat inkomsten. Alleen in Ridderkerk mogen we dat dan weer niet. Een vreemde situatie, waar ik de achterliggende gedachten niet van begrijp. Voorlopig gelden de landelijke maatregelen tot 20 april heb ik begrepen. Maar hopen dat we daarna weer op pad mogen. Tot die tijd moeten de klanten het nog zonder ons doen en wij het zonder de klanten, maar is mijn broer wel blij met de extra hulp,” beëindigd Michel het gesprek.

Passende maatregelen

Petra Otto van Blitz Fashion voelt zich vooral benadeeld door de maatregelen. Petra: ,,De kledingwinkels zijn weer open en wij mogen nog helemaal niets. Het is meten met twee maten. De markt is na de eerste lockdown coronaproef ingedeeld. Er zijn plaatsen waar ik mijn buurman amper kan zien, zover staan we uit elkaar. Geloof me, op de markt lopen de mensen geen corona op hoor.”

,,Alle ondernemers hebben al lang passende maatregelen genomen. Maar we mogen nog steeds niets. Het is gewoon niet eerlijk. Lichtpuntje is dat vanaf donderdag 1 april onze nieuwe website live gaat. De hele nieuwe voorjaarscollectie staat daar online.”

Krankjorem

“We hopen onze klanten daarmee te bereiken, want die willen natuurlijk graag nieuwe kleding nu het voorjaar zich aandient. Het liefst draaien we morgen de markt weer op. Er gaat helemaal niets boven het rechtstreekse contact met de klanten. Maar dat zit er nog even niet in. Tot die tijd helpen we de klanten dus graag via het internet.” www.blitzie.nl

,,Klanten die wekelijks aan de kraam komen, heb ik nu al vier maanden niet gezien,” zegt Frank Seegers van de knopen en fournituren kraam. Ik mis dat contact gewoon. Wij hebben al jaren een goed lopende webshop. Dus ons hoor je niet klagen. Veel klanten die normaal aan de kraam komen bestellen nu online. Maar voor jonge ondernemers, met vaak hoge vaste lasten en een gezin, is deze periode een financiële ramp.

Wij willen ook zo snel mogelijk van corona af, maar de maatregelen zoals ze nu gelden kloppen gewoon niet. De winkels zijn open en op de markt mogen we nog niets. Af en toe ga ik in Ridderkerk bij mijn collega’s kijken. Zie je al die mensen lopen en de lege plekken van ondernemers die gefrustreerd thuis op de bank zitten. Dan bloedt mijn hart. Het is gewoon krankjorem wat er nu gebeurd.” www.seegers-fournituren.nl