Dylan van Goor met zijn kinderen Emily en Jack en Hans Mijnders op de Coosje Ayalstraat. Hij inspireerde de schrijver.

Kinderboek met het verhaal van Coosje Ayal die de Tweede Wereldoorlog overleefde

RIDDERKERK - Hans Mijnders heeft voor de tweede keer een kinderboek geschreven dat leunt op ware gebeurtenissen. In het voor de jeugd vanaf elf jaar geschreven “Vechten of Vluchten” vertelt hij het indrukwekkende verhaal van Coosje Ayal en hoe zij tot voorbeeld was voor één van haar kleinkinderen.

Coosje (Costavina) Ayal, die de laatste 25 jaar van haar leven in Ridderkerk woonde, overleefde de Tweede Wereldoorlog met een militaire groep, die de binnenlanden van West-Papoea introk toen de Japanners binnenvielen. De ontberingen van de rimboe en guerrillastrijd dunden de groep uit, maar met 17 personen wisten ze tot de bevrijding uit handen van de vijand te blijven.

Oud-leerling

Dit bijzondere verhaal werd bij Hans Mijnders onder de aandacht gebracht door Dylan van Goor. Hij was leerling van Mijnders toen hij nog lesgaf op De Ark in Ridderkerk. “Ik had gelezen dat Hans een boek had geschreven met het verhaal van een andere oud-leerling. Het verhaal van mijn oma verdiende dat ook” vond Dylan.

Met zijn verzoek had hij de auteur niet direct over de streep. Mijnders had twijfels over wat hij met dit verhaal zou kunnen. “De personages in mijn boeken komen altijd uit mijn fantasie. Daar mag ik dan de werkelijkheid in vervlechten. Maar ik zou voor mijn gevoel dit verhaal tekort doen. Ik weet niet hoe het voelt om in de rimboe te moeten slapen, laat staan dat je jaren in die omstandigheden moet overleven.”

Urenlange gesprekken

Zijn vaste redactrice van uitgeverij Den Hertog deed de suggestie om er een raamvertelling van te maken met bijvoorbeeld een schoolopdracht die naar het verleden van Coosje Ayal leidt. Hans Mijnders werkte dit uit tot een tienerverhaal, waarvan een van de hoofdpersonen zich voorbereidt op een schoolpresentatie over Coos Ayal. “Tussen alles wat in het heden gebeurt wordt zo steeds een stuk van haar verhaal belicht” aldus de schrijver.

Ter voorbereiding had Mijnders urenlange gesprekken met Dylan. Zijn persoonlijke verhaal en band met zijn oma wordt in een van de hoofdstukken verteld. In het boek krijgt Dylan bezoek van de scholiere die zich voorbereidt op haar presentatie over Coosje Ayal. Ze hoort dan ook zijn verhaal.

Geen foutje

“Ik heb jarenlang als house-dj gedraaid en was best wel verdwaald in de pilletjes en speed. Mijn oma had een rotsvast geloof en is altijd voor me blijven bidden. Pas de laatste jaren heb ik mogen ervaren dat ze gelijk had” vertelt de kleinzoon, die zijn verslaving te boven is gekomen.

De geschiedenispresentatie brengt de scholiere ook naar het graf van Coosje Ayal in Ridderkerk. In werkelijkheid ging Hans Mijnders daar samen met Dylan naar toe: “Toen mijn echtgenote de proefdruk las is ze de route nog gaan nalopen omdat ze twijfelde over een rotonde die ik noemde. In de weg naar de begraafplaats mocht natuurlijk geen foutje zitten.”

“Vechten of Vluchten” verschijnt op 14 april. Het boek kost € 10,50 en zal in Ridderkerk verkrijgbaar zijn bij De Kandelaar en boekhandel De Ridderhof.

"Vechten of Vluchten" vertelt het verhaal van Coosje Ayal