Volgens de vrijwilligersgroep is er geen reden tot klagen over het aanbod.

Voor weinig geld weer in het ‘nieuw’ bij kledingwinkel Bij Bosshardt Ridderkerk

RIDDERKERK - Met de voorwaarden die in deze coronatijd voor het bezoeken van winkels gelden, is ook de kledingwinkel van het Leger des Heils in Ridderkerk weer in bedrijf. Klanten zijn op afspraak welkom voor een bezoek van maximaal 25 minuten en moeten op het terrein een mondkapje dragen.

“Bij mooi weer zetten we zoveel mogelijk buiten. Maar ook dan is het dragen van een mondkapje verplicht en moet iedereen voldoende afstand houden” vertelt Letty Been, een van de coördinatoren van de kledingverkoop van Bij Bosshardt Ridderkerk.

Voormalige boetiek

De verkoop van tweedehandskleding vindt al vele jaren plaats in het gebouw aan de Burgemeester van der Wayfortstraat. Voor het korpsgebouw werd omgevormd tot buurtcentrum was er een groot kledinglokaal met de naam Willy’s Boothtiek, een creatieve vernoeming naar William Booth, de oprichter van het Leger des Heils.

“Die naam mag dan zijn losgelaten, maar we doen nog steeds hetzelfde: mensen met een kleine beurs helpen aan goede kleding” vertelt Diana Onstenkt, die al veertien jaar als vrijwilliger bij de kledingverkoop actief is.

Vast gezichten

Zij schenkt ook de koffie/thee bij de inloop, maar dat staat nu door corona op een laag pitje. “Koffie en thee zijn hier altijd gratis. Ook voor iedereen die voor de kleding komt” zegt Miranda, die twee keer per week vanuit Dordrecht komt om haar steentje bij te dragen.

Vaste gezichten bij de kledingverkoop zijn ook Ella Borgerdijn (kassa) en Vera Jansen, die nu vooral de kinderkleding doet. “We hebben allemaal zo’n beetje een eigen afdeling, maar we kunnen ook voor elkaar inspringen. We doen dit echt met elkaar” stelt Letty

Voldoende aanbod

Hoewel in de loop der jaren verschillende kringloopwinkels in Ridderkerk zich ook gestort hebben op verkoop van kleding, is er volgens de vrijwilligersgroep geen reden tot klagen over het aanbod.

“Bij veel mensen in Ridderkerk is bekend wat wij met de kleding doen en dat merken we aan de inhoud van onze container” benadrukt Frits Berkhout, die twee keer per week voor het legen van de kledingcontainer zorgt.

Vaak uitverkoop

De vrijwilligers zorgen zelf voor het selecteren. Wat niet bruikbaar is wordt als afvaltextiel verder verwerkt. Verder wordt alles standaard laag geprijsd. Een colbertjasje kost € 4 en een jurk € 2,50. Veel meer gaat voor minder in de rekken: “

Van de klanten die wij hebben kunnen we niet veel vragen. Wij zien hier mensen die elke maand geld tekort hebben. Bij de Voedselbank krijgen mensen verjaardagsbonnen die ze bij ons kunnen besteden.”

Vrijwel continu is er ook uitverkoop bij de kledingverkoop. Kleding die na twee of drie weken niet is verkocht kost dan 0,50 of een euro. Wat onverkocht blijft gaat naar de Reshare stores van het Leger des Heils. Daar wordt oud textiel hergebruikt voor het maken van nieuwe kleding. Op deze manier wordt er vrijwel niets weggegooid.

Schoenen en sieraden

Bij de kledingwinkel van Bij Bosshardt zijn ook vaak nog goed te dragen schoenen te vinden. Tevens kan men de garderobe goedkoop aanvullen met leuke sieraden of andere accessoires. Ook speelgoed en tweedehands boeken worden er laaggeprijsd aangeboden.

De kledingwinkel van het Leger des Heils in Ridderkerk is elke week geopend op maandag en donderdag van 13.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag 24 april is er een extra openstelling van 10.00 tot 15.00 uur. Voor het maken van een afspraak kan men bellen naar 0180-432322. Men moet zich minimaal vier uur van tevoren hebben aangemeld.