Het nummer van de dierenambulance staat tegenwoordig standaard in Nina's telefoon. Foto:

Column Nina: Welk telefoonnummer?

Als ik jullie vertel hoeveel dieren ik in mijn leven al gered heb of alleen al geholpen, dan denk ik niet eens dat jullie me geloven. Samen met mijn moeder ben ik al twintig jaar bezig met dieren. En we doen het niet eens expres, ze komen gewoon naar ons toe.

Elke week, ik maak geen grap, komt één van ons wel weer thuis met een verhaal over een dier dat hulp nodig had of dat op ons afkwam. Ik vind het totaal niet erg om dieren te helpen en het is bijzonder om te zien dat ze op een of andere manier weten dat jij daar de geschikte persoon voor bent. Iemand moet het toch doen.

Door het feit dat we altijd dieren helpen, hebben we ook vaak aan de telefoon gezeten met de dierenambulance. Er is alleen een probleem; het is een heel gedoe voordat er überhaupt een dierenambulance komt. Alleen al het nummer vinden is een werkelijke speurtocht en als je dan eindelijk iemand aan de lijn krijgt, krijg je weer een ander telefoonnummer wat je beter kunt bellen.

Afijn, bijna 30 minuten later en je hebt nog niet het goede nummer van de dierenambulance. Iedereen verwijst je door en iedereen geeft je ook weer ander advies. Dit is enorm frustrerend, want wie heeft er nu gelijk? En waarom spreekt iedereen elkaar tegen? Waarom is er niet gewoon een standaard nationaal nummer voor de dierenambulance zoals we ook hebben voor de politie? (En nee, met ‘144’ kom je ook niet veel verder.)

Toen ik vorige week – ik zei het toch; elke week – de dierenambulance aan de lijn had, werd ons verteld dat ze Ridderkerk niet in mochten rijden, omdat ze uit de gemeente Rotterdam kwamen. Maar, wie heeft voor mij dan het nummer van de dierenambulance van Ridderkerk? Deze ben ik in al die jaren nog niet tegengekomen. En waarom mag een dierenambulance uit Rotterdam niet Ridderkerk in om een dier te helpen? Een beetje verwarrend is het allemaal wel.

Dit is iets waar veel mensen niet eens aandenken. Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen; mijn moeder en ik lijken ook altijd de enige te zijn die dieren in nood tegenkomen. Ik hoop alleen wel dat als je een keer in dier in nood tegenkomt, je ook besluit om een helpende hand te zijn.

Het nummer van de dierenambulance staat tegenwoordig standaard in mijn telefoon.