Koninklijke hulde voor dertien Ridderkerkers

RIDDERKERK - Aan maar liefst dertien inwoners van Ridderkerk reikt burgemeester Anny Attema deze week een koninklijke onderscheiding uit. Dat gebeurt vandaag en dinsdag in twaalf korte bijeenkomsten in de trouwzaal van het gemeentehuis.

Hiermee is het mogelijk gemaakt dat - binnen de coronaregels - van elke gedecoreerde een aantal familieleden en bekenden bij de uitreiking aanwezig kan zijn. Voor andere familieleden en bekenden is voorzien in een live videoverbinding met de trouwzaal.

Twee inwoners werden door de Koning benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau: de heren J. Bakker en T. den Hoed. Elf Ridderkerkers werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau: R.K. Donker, mevrouw R.A.Gouweloos-van de Weerd, G.S. van der Graaf, A.Hoogendijk, C.F. Hout, A. Ouwens, mevrouw D.Romijn-Witte, B. Sintemaartensdijk, H. Witter, A.H. van ‘t Zelfde en zijn echtgenote J. van ‘t Zelfde-van Reeuwijk.

Opspelden door partners

Burgemeester Anny Attema zei, dat elke gedecoreerde haar of zijn eigen verhaal heeft. ,,Toch is er ook een overeenkomst tussen al deze bijzondere mensen. Het zijn allemaal mensen met een open oog en een warm hart voor de samenleving waarvan zij deel uitmaken.”

“Dat uit zich op verschillende manieren, maar dat is wel de rode draad: een enorme betrokkenheid bij de samenleving en de vaak belangeloze inzet voor de medemens. Mensen zoals u hebben we hard nodig. U maakt onze samenleving leefbaar. U bent een voorbeeld voor anderen.’’

Vanwege corona speldt de burgemeester de versierselen niet zelf op. Dat wordt gedaan door partners of familieleden van de gedecoreerden. Kinderburgemeester Maylin Ouwens woont dinsdag twee van de twaalf bijeenkomsten bij.