Rode rozen voor oudere leden PvdA Ridderkerk op Dag van de Arbeid

RIDDERKERK - Op 1 mei 2021 werd wereldwijd de Dag van de Arbeid herdacht. In vele landen een nationale feestdag maar in Nederland wordt dit veelal bij leden van vakbonden gevierd. De PvdA Ridderkerk deelde traditiegetrouw rode rozen uit aan de oudere leden.

In 1886 legden duizenden arbeiders werkzaam in de industrie in Amerika het werk stil voor een 8 urige werkdag en voor betere werkomstandigheden in de fabrieken. Het was een harde strijd met dodelijke slachtoffers waarbij arbeiders in andere bedrijfstakken solidair waren met deze staking en ze maakten het onder andere mogelijk de stakers via een stakingskas door te kunnen betalen tijdens hun strijd.

Symbool viering

Uiteindelijk werd de datum 1 mei gekozen omdat in Noord Amerika alle arbeidscontracten ieder jaar op deze dag werden vernieuwd en de werknemer wist dat hij weer mocht komen werken. Vier jaar later werden deze stakingen in vele Europese landen georganiseerd met hetzelfde doel voor een achturige werkdag.

De PvdA Ridderkerk stond stil bij deze datum en overhandigde op deze dag aan 28 leden een rode roos als symbool voor deze viering: “Dit jaar werd terug gekeken naar de strijd van deze fabrieksarbeiders maar ook naar de huidige tijd. Helaas geldt in 2021 deze ongewenste situatie nog steeds voor vele werknemers met een zgn. 0 – urencontract, afroepcontract of Flex-werkers.”

Flexibele arbeidsoverkomst

De PvdA strijdt voor vaste arbeidsovereenkomsten zodat werknemers recht hebben op een eerlijk loon, normale arbeidsomstandigheden en een vaste bron van inkomsten. In Nederland hebben veel mensen een flexibele arbeidsoverkomst en maken hierdoor weinig kans op het krijgen van een hypotheek, een huurwoning of recht op sociale voorzieningen bij ziekte en werkeloosheid.

De PvdA is van mening dat in een goed bedrijf werkgevers en werknemers elkaar hierin moeten kunnen vinden in beider belang.