Plantjesmarkt voor hulpverlening in Roemenië en Moldavië

RIDDERKERK - Helaas konden vorig jaar vanwege de coronamaatregelen geen voorjaarsplanten worden verkocht door de Stichting Draagt Elkanders Lasten. Maar dit jaar organiseert de stichting zoals eerdere jaren verkoop van geraniums en andere perkplanten. De plantjesmarkt vindt plaats op zaterdag 8 mei van 10.00 tot 13.00 uur op het terrein van Kringloopwinkel Noordenweg aan de Noordenweg 87 in Ridderkerk.

De opbrengst komt zoals gebruikelijk geheel ten goede aan hulp aan de meest kansarmen en kinderhulp in Roemenië en Moldavië. Met hulp van deskundigen krijgen kinderen in naschoolse opvang ondersteuning bij het maken van hun huiswerk, krijgen te eten, nadat ze vaak zelfs zonder eten naar school gingen omdat de ouders het eten niet kunnen betalen, en leren omgaan met andere kinderen.

Kinderen beschermen

Deze vorm van kinderhulp steunt Stichting Draagt elkanders Lasten al voor het twaalfde jaar in het Roemeense Botosani. Maar ook in Moldavië is soortgelijke opvang van kinderen gestart. De problemen zijn in dat land voor kinderen, maar ook gezinnen, nog veel groter dan in Roemenië.

Omdat ouders geen inkomsten hebben kunnen ze de kinderen niet geven wat ze nodig hebben en worden kinderen uit nood aangeboden voor mensenhandel waarna ze in het criminelencircuit terechtkomen. Door de hulp die via de Roemeense stichting Pentru Tine kan worden geboden kunnen kinderen hiertegen worden beschermd.

Door het kopen van de planten voor de tuin of balkon steunt men deze hulpverlening. Een gift overmaken voor dit doel kan op rekeningnummer NL30 INGB 0670 471 046 t.n.v. St. Draagt Elkanders Lasten te Ridderkerk.