De bevrijdingsoptocht in Ridderkerk op 5 mei.
rubriek

Oud Ridderkerk: Het oorlogsdagboek van Jannie van Splunder deel 2

Vijf mei is ‘s ochtends iedereen al vroeg op bij het gezin Van Splunder. Echt geslapen heeft bijna niemand. Nog steeds is niet iedereen overtuigd van een daadwerkelijke wapenstilstand. ‘t Was al na achten, toen we ‘t nog niet zeker wisten.

De Duitsers reden net als anders met het geweer aan de schouder rond. Daar kwam de Trouw-bezorgster aan, een meisje van een jaar of 13 die tot nu toe waarschijnlijk niet wist dat ze zulke gevaarlijke lectuur rond bracht.

Ze liep nu open en bloot met Trouw rond, bij alle abonnees gaf ze het zonder beschermende enveloppe af. Het kan toch niet anders, we waren vrij, anders kon ze dat toch niet doen? En ja hoor, met grote letters stond er op de eerste bladzijde: “Wij zijn vrij!”. In deze bevrijdingseditie van Trouw wordt nog wel gewaarschuwd voor overmoedigheid. Zolang de Duitsers nog niet ontwapend zijn, kan al te uitbundig feestgedruis als een provocatie worden gezien.

Oranje baret

Toch wil de familie Van Splunder nu eindelijk de Nederlandse vlag uithangen. Maar die ligt opgeborgen in hun eigen huis, dat op dat moment nog steeds gevorderd en bewoond is door Duitse soldaten. Ze besluiten de vlag op te gaan halen. Met een oranje baret op het hoofd en een oranje sjerp om de schouder kloppen ze aan bij hun eigen huis.

‘Wir kommen die Fahne holen’, zegt Jannie tegen de Duitser die open deed. ‘Ah gut’, antwoordt hij. En met de vlag over hun schouders ‘toch wel een beetje zenuwachtig’ gaan ze de straat weer op. ‘De moffenmeid en de soldaten stonden nieuwsgierig voor het raam naar het schouwspel te kijken. Het valt Jannie van Splunder op dat zelfs Ridderkerkse NSB’ers mee doen aan de feestvreugde bij de bevrijding.

Feest gevierd

‘Het is gewoon erg zoals veel verraders en moffenmeiden zich gedragen. De eerste die de vlag uitstak was de elektricien, een echte NSB-er. Z’n kinderen lopen met oranje en z’n vrouw stond voor hun huis te pronken met een grote oranje kokarde. De groentehandel aan de Beneden Ringdijk, stak ook de vlag uit, die heuler met de moffen.

Ze denken zeker ons zand in de ogen te kunnen strooien. Moffenmeiden lopen onbeschaamd met oranje op. ‘Met het oppakken van NSB’ers en moffenmeiden zal in Ridderkerk nog een aantal dagen gewacht worden. Eerst wordt er feest gevierd.

Frustratie

En de uitzinnige feestvreugde zwelt verder aan op de 5e mei. ‘Op het dorp is nu een grote vlaggenzee, het is er stikdruk, en de winkels verkopen vlaggetjes en oranje papieren mutsen, en schortjes en schoudermanteltjes van oranje, en ook kleine papieren Engelse vlaggetjes. Waar ze het zo gauw vandaan halen mag Joost weten!’. Voor verschillende winkelramen hangt de editie van Trouw.

‘Zo leuk dat die moffen alles moeten slikken’, merkt Jannie verheugd op. Maar waar blijven nu toch die Tommies? Of de Canadezen? De ondergrondse is al wel in het Ridderkerkse straatbeeld te zien. Maar de Duitsers zijn er ook nog steeds bewapend. Als dat maar goed blijft gaan!

Een Duitse soldaat gooit uit frustratie over de nederlaag van zíjn land een handgranaat midden op de Kerkweg. Er raakt niemand gewond, maat de ruiten van de huízen van Leenheer, Van Galen en weduwe Visser zijn gesprongen. Iedereen is zich rot geschrokken.

Hotel De Wereld

Er zijn her en der nog meer kleine incidentjes. Duitsers scheuren Nederlandse vlaggen aan stukken. Dit gebeurt bij Van der Jagt (Kerksingel). De stukken stof gooien de Duitse soldaten in de vijver voor het huis van dokter Op de Coul. Het hoofd van de openbare school, De Weerd, wordt hard aangepakt omdat hij na negen uur nog buiten is. Met zijn handen omhoog moet hij van de Duitsers een tijd lang in het poortje voor zijn woning staan.

Op deze dag, 5 mei, worden tegelijkertijd in Wageningen de formele besprekingen gevoerd over de wapenstilstand met de Duitsers. Deze vinden plaats in Hotel De Wereld. De documenten worden pas de volgende dag, 6 mei 1945, ondertekend. Nu is Nederland dan eindelijk echt officieel vrij!

Bezoek onze website: www.oudridderkerk.nl. Hier vindt u onder meer onze fotobestanden en kunt u oude Combinaties raadplegen.