De overdracht van de Stairmaster met v.l.n.r. Ina Kleine Vos, Joost Stok, Dennis van de Lagemaat en Wijnand Punt.

Rabobank helpt brandweer fit te blijven

RIDDERKERK - Het Coöperatie fonds van de Rabobank IJsselmonde Drechtsteden heeft de personeelsvereniging van de brandweer Ridderkerk flink geholpen bij de aanschaf van fitnessapparatuur. Er kan nu in de kazerne getraind worden met een Stairmaster.

Brandweervrijwilligers dienen voor het uitvoeren van hun vak te voldoen aan diverse strenge eisen. Eén hiervan is het behalen van de Taak Specifieke Conditietest (TSC). Dit is een sporttest waarbij met volle bepakking een traject moeten worden afgelegd.

Daarnaast moet ook een trap van 100 treden binnen twee minuten beklommen worden, met ademlucht en een loodgordel van 10 kilo extra op de eigen uitrusting. Regelmatig oefenen is dan ook een must om de test met goed gevolg te behalen.

Stairmaster

De personeelsvereniging van de brandweer Ridderkerk heeft er de laatste jaren voor gezorgd dat de conditie op peil gehouden kan worden door in de kazerne een sportzaal in te richten met fitnessapparatuur. Beoefenen van het traploop onderdeel werd regelmatig gedaan in flats in de gemeente.

Om beter beslagen ten eis te komen was de aanschaf van een Stairmaster een grote wens van het korps. Hierop kan het traplopen worden nagebootst. Om dit apparaat aan te kunnen schaffen is contact gezocht met de Rabobank IJsselmonde Drechtsteden.

Eenmalige initiatieven

Het Coöperatiefonds van de Rabobank geeft een deel van de winst terug aan de samenleving. Hierbij ondersteunen zij eenmalige initiatieven die het maatschappelijke of culturele leven verbeteren. Een tegenprestatie is niet nodig. De commissie Coöperatiefonds beoordeelt, vier maal per jaar, de aanvragen. Deze commissie bestaat uit een afvaardiging van de ledenraad en bankmedewerkers.

Ook de aanvraag van de personeelsvereniging van de brandweer is beoordeeld. De vier commissieleden waren het er snel over eens dat de motivatie die Wijnand Punt namens de brandweer schreef prima past binnen het maatschappelijke thema.

“Waar zouden we zijn zonder gezonde en getrainde brandweermensen” benadrukte commissielid Ina Kleine-Vos bij de ingebruikname van de Stairmaster. “We hebben jaarlijks een flink bedrag beschikbaar om projecten te ondersteunen. Dit jaar hebben we maar één keer de maximale bijdrage van € 9.500 uit gekeerd en dat is voor dit project”, aldus mevrouw Kleine-Vos.

Aan conditie werken

Met deze bijdrage kon de brandweervereniging een Stairmaster aankopen. Omdat de aanschaf een maatschappelijk doel heeft gaf Innovexfitness nog een extra korting op de aankoop. Wijnand Punt is blij dat met behulp van de diverse partijen de aanschaf kon worden bekostigd.

“Zeker in deze lastige coronatijd is oefenen en sporten in teamverband een hele lastige. Dit staat dan weer in schril contrast met de uitvoering van ons vak waarin altijd in teamverband gewerkt wordt. We mogen momenteel maar met twee mensen tegelijk in de sportzaal. Daarom zijn we heel blij dat we met deze Stairmaster verder kunnen werken aan onze conditie. Iets wat voor een brandweermens een grote vereiste is.”

Gelijk in gebruik

Vorige week kon de Stairmaster in gebruik worden genomen onder toeziend oog van Rabobank commissie lid mevrouw Ina Kleine-Vos. Een prachtig apparaat dat gelijk door aankomend bevelvoerder Joost Stok in gebruik genomen werd. Niet alleen hij, maar het hele brandweer korps is er erg blij mee.

Heeft u vragen en ben u enthousiast geworden om ook vrijwilliger te worden, ga dan naar de website www.betrokkenvrijwilligers.nl. Zowel brandweermensen met de nodige papieren als aspiranten zijn uitgenodigd om te solliciteren.

Hans Muntz